Arjan en Martin lossen grote en kleine problemen op aan de hand van berichten uit de brievenrubrieken van kranten, tijdschriften, websites en onze eigen mailbox. Arjan en Martin lossen grote en kleine problemen op uit de brievenrubrieken van kranten, tijdschriften, websites en onze eigen mailbox.


9: Seks met je schoonmoeder & verliezende kinderen

Ondertitels voor deze podcast verschijnen hier.

Dit transcript is automatisch gegenereerd.   Bekijk platte tekst

Arjan vond deze week een brief in een Britse krant die de wenkbrauwen doet fronzen. Is het legitiem om seks te hebben met je schoonmoeder, achter de rug om van je vrouw? De brief van Martin is wat tammer: daar vraagt een ouder zich af of je je kind altijd moet laten winnen.

Links:

Praat mee:



Transcript

9

00:00 --> 00:02
Arjan. - Martin.

00:02 --> 00:04
Kun jij een beetje tegen je verlies?

00:04 --> 00:06
Oei, dat is een gewetensvraag.

00:06 --> 00:08
Wel, ik denk redelijk goed, ja.

00:08 --> 00:10
Kun jij anderen laten winnen?

00:10 --> 00:13
Ik kan, nou dat, ja zeker, dat heb ik ook regelmatig gedaan.

00:13 --> 00:16
Vroeger, toen ik nog jong was, heel jong was, ja.

00:16 --> 00:18
Ik heb daar zo meteen een brief over.

00:18 --> 00:19
Wat leuk! - Ja.

00:19 --> 00:20
Waar heb je dat?

00:20 --> 00:21
In de briefrubriek.

00:21 --> 00:23
In de briefrubriek? - Ja, elke zaaterdag.

00:23 --> 00:25
Ochtend. - Ja, nu dus, hè.

00:25 --> 00:28
Nu dus, ahora, heerlijk. - Lekker hoor.

00:29 --> 00:33
Hartelijk zaterdagochtend, welkom, ja, zoals gezegd, bij de briefrubriek.

00:33 --> 00:34
Zijn de croissantjes al klaar?

00:34 --> 00:38
De croissantjes die zitten in de oven, die zijn als het goed is over een minuutje of 35 klaar.

00:38 --> 00:42
Ik weet niet of dit werkt, want croissantjes zijn dan al lang verbrand.

00:42 --> 00:45
Waarschijnlijk wel. Maar goed, eet smakelijk.

00:45 --> 00:47
Eet smakelijk, vat fijn, doe er nog een beetje jam op, hè.

00:47 --> 00:53
Of, zoals ik altijd doe, het puntje eraf snijden met een mes, van de croissant.

00:53 --> 00:57
En dan een holte maken aan de binnenkant met een mes.

00:57 --> 00:59
Dus dan haal je er wat van die vulling uit, of je maakt een holte.

00:59 --> 01:02
En daar dan chocoladehagelslag in gieten.

01:02 --> 01:05
Oh, en dat dat smelt dan zo? - Dat smelt nog een beetje als hij warm is.

01:05 --> 01:09
En dan, hup, die hele cacauboom in je kanaal.

01:09 --> 01:12
In je kanaal, goed. Lekker hoor.

01:12 --> 01:14
Leuk dat je luistert. - Leuk dat je luistert.

01:14 --> 01:15
Leuk dat je er bent. - We zijn er weer.

01:15 --> 01:17
Martin, hallo, en ik ben Arjan.

01:17 --> 01:22
En iedere zaterdagochtend, ja, nemen wij met jou de meest opvallende brieven door in...

01:22 --> 01:26
Nou ja, dat kunnen tijdschriften zijn, dat kunnen kranten zijn, dat kunnen gepubliceerd zijn...

01:26 --> 01:28
op websites of waar dan ook, dat kan in binnen.

01:28 --> 01:31
En, kleine hint voor mijn brief, het buitenland.

01:31 --> 01:34
Heb jij een buitenlandse brief? - Ik heb een buitenlandse brief.

01:34 --> 01:36
Jezus. - Ik moet Engels gaan praten.

01:36 --> 01:38
Dus dit wordt smullen. - Dit wordt smullen, heerlijk.

01:38 --> 01:41
Net zo lekker als die croissantjes. - Heerlijk, ja.

01:41 --> 01:45
Voordat we daar aan toe zijn, hebben we follow-up.

01:45 --> 01:49
Oh, er zijn reacties op voorgaande afleveringen geweest.

01:49 --> 01:52
Zeker. - Nou, heerlijk. Wat hebben we binnengekregen?

01:52 --> 01:55
Laten we beginnen met Elisa. Die stuurde een audio-appje.

01:55 --> 01:58
Vinden we hartstikke leuk. - 0620 15 15 29.

01:58 --> 02:01
0620 15 15 29.

02:01 --> 02:07
Als je dat ook wil, en audio-appjes vinden we het leukst, want dan kunnen we je met je eigen stem gewoon laten horen.

02:07 --> 02:09
Ja, dat wil niet zeggen dat jij dat ook het leukst vindt.

02:09 --> 02:14
Dus als jij dat denkt, ja maar, vriendelijke vriend, dat hoeft helemaal niet, dan doe het niet.

02:14 --> 02:17
Stuur gewoon een tekst-appje, of een mail, dat kan natuurlijk ook.

02:17 --> 02:20
Of sluit in de DM. - [email protected]

02:20 --> 02:25
Maar goed, als je een audio-appje stuurt, dan loop je het risico dat je in de podcast komt.

02:25 --> 02:28
Nee, dat is hartstikke leuk. Je loopt mensen weg te jagen.

02:28 --> 02:31
Nee, is ook hartstikke leuk. Dat moeten mensen willen. Dat moeten we willen met z'n allen.

02:31 --> 02:34
Zullen we luisteren naar wat Elisa heeft gestuurd? - Ja.

02:34 --> 02:37
Ik heb een nabrander op de afgelopen brievenrubriek.

02:37 --> 02:45
Want ik vond het heel grappig om te merken dat bij mij de afspraak 'je gaat het er eerlijk over hebben'

02:45 --> 02:53
impliceert, en overigens ook expliciet is afgesproken in mijn relatie, dat je dat doet voordat je vreemd gaat.

02:53 --> 03:00
Dat je van tevoren vertelt dat je gevoelens krijgt voor iemand anders, of aantrekking voelt voor iemand anders.

03:00 --> 03:04
Zodat wij daar dan samen over kunnen hebben wat dat zegt over onze relatie.

03:04 --> 03:10
Dat je er, voordat er iets gebeurd is, met elkaar eerlijk over praat.

03:10 --> 03:17
Maar jullie alle twee vonden het heel logisch dat hij achteraf opbichte dat hij vreemd was gegaan.

03:17 --> 03:23
Met als consequentie inderdaad dat dat vervolgens bij haar in de schoot geworden werd en dat zij er dan niets mee moest gaan doen.

03:23 --> 03:26
Terwijl ik denk, ja, dat is precies waarom dat niet de afspraak is.

03:26 --> 03:33
De afspraak is dat je er van tevoren over praat, omdat je dan niet iets bij iemand in zijn schoot werpt om mee te worstelen.

03:33 --> 03:36
Maar dat je dan iets maakt waar je samen mee gaat worstelen.

03:36 --> 03:41
In partnerschap, in relatie tot elkaar.

03:41 --> 03:43
Dat wat je hebt.

03:43 --> 03:48
Nou ja, ik vond het zo grappig dat ik die afspraak echt helemaal anders interpreteerde dan jullie.

03:48 --> 03:52
Ja, dit gaat over een brief die we eerder hebben behandeld waarbij iemand vreemd was gegaan.

03:52 --> 03:59
En dat inderdaad opbichte aan zijn partner, omdat ze de afspraak hadden dat hij dat zou opbichten.

03:59 --> 04:01
Maar ja, toen zat zij met de gebakken peren.

04:01 --> 04:03
Ja, kijk.

04:03 --> 04:04
Figuurlijk dan.

04:04 --> 04:06
Wij hadden het natuurlijk voornamelijk over die brief.

04:06 --> 04:12
Ik vind ook, dus ik ben het helemaal met Elise eens dat het het fijn is dat je er van tevoren afspraken over maakt.

04:12 --> 04:18
Tegelijkertijd denk ik dat er heel veel koppels zijn die daar in principe een afspraak over hebben.

04:18 --> 04:26
En het moment waarop het puntje bij paaltje komt, figuurlijk gesproken, dat dat dan toch anders werkt.

04:26 --> 04:27
Ja, tuurlijk werkt dat.

04:27 --> 04:30
Ja, je kan daar van tevoren natuurlijk heel makkelijk over praten.

04:30 --> 04:39
Net zoals, ken je een van die koppels die dan een afspraak maken van als die BN'er of die Hollywoodster naar bed wil, dan mag het.

04:39 --> 04:41
Dan krijg ik een vrijgeleide.

04:41 --> 04:42
Ja.

04:42 --> 04:45
Ja, als dat werkelijk gebeurt, dan is dat natuurlijk niet zo.

04:45 --> 04:47
Nee, ja, denk je ervan niet?

04:47 --> 04:48
Ik bedoel, het gebeurt toch nooit.

04:48 --> 04:49
Nee, maar stel dat...

04:49 --> 04:53
Ja, dan zie je zelf je vrouw opeens onder Bret Pitt liggen.

04:53 --> 04:55
Ja, dan gaat ze onder Bret Pitt.

04:55 --> 04:57
Of met Bret Pitt.

04:57 --> 05:00
Of ze blijft bij Bret Pitt.

05:00 --> 05:10
Maar je moet zelf denken, het feit dat mijn vriendin of partner het met die en die bekende wereldburger heeft gedaan, dat maakt mij ook interessanter.

05:10 --> 05:14
Je kunt zeggen, ja, mijn vriendin die heeft seks gehad met George Clooney.

05:14 --> 05:19
En dat iedereen dan denkt, wat, wat vet, en hoe was dat, en hoe groot was, weet ik veel wat.

05:19 --> 05:21
Dus dat kan natuurlijk ook nog.

05:21 --> 05:23
Hoe groot was zijn koffiecupje?

05:23 --> 05:26
Kreeg hij meer dan een koffiecupje vol?

05:26 --> 05:28
Zo, zo.

05:28 --> 05:31
Het escaleert wel heel snel op deze tafel.

05:31 --> 05:46
Nee, maar goed, ergens. Dus ik begrijp wat Elise zegt, maar wij hebben natuurlijk vooral, wij zijn denk ik begonnen na het moment waarop er vreemd was gegaan en het opbiechten begon.

05:46 --> 05:50
Toen was het al te laat en toen zat zij dus inderdaad met de problemen.

05:50 --> 05:59
Ja, het kan wel zijn dat die mensen hier een afspraak over hadden, maar ik denk altijd, inderdaad wat jij zegt, het is makkelijker om zo'n afspraak te maken dan je ernaar aan te houden.

05:59 --> 06:11
Want op het moment zelf, als je iemand ontdekt en die is spannend of die is leuk of die is knap, of je voelt een aantrekking, ga je dan, stel je bent op een werkborrel geweest en er was iemand en dan denk je,

06:11 --> 06:27
ga je dan meteen, als je thuis komt bij het ontbijt, meteen zeggen, nou ik was gisteren op een borrel en dan stond iemand en die vond ik, ik weet niet of, je denkt toch eerst, nou dat zal wel laat maken, ik ga hier niet over beginnen,

06:27 --> 06:36
want we zien elkaar toch nooit meer en dan zie je elkaar toch wel weer een keer in het restaurant, want vanaf dat moment zie je die persoon natuurlijk opeens overal lopen.

06:36 --> 06:43
En dan, wanneer ga je dan zeggen, ja ik heb twee maanden geleden, was ik op een werkborrel en toen vond ik iemand leuk en nu vind ik diegene nog, is dat dan?

06:43 --> 06:52
Ja, er komt zo'n moment dat het te laat is en dat je de grens daadwerkelijk bent overgegaan. Eigenlijk is het dus de afspraak dat je daarvoor al besprekbaar bent.

06:52 --> 07:04
Ja, dat kan, je kunt natuurlijk nog steeds platonisch zijn en niks hebben gedaan, maar wel dat dat al best wel lang speelt. En ga je dan nog steeds zeggen, dit speelt al drie maanden en ik ben er niet over begonnen, of denk je dan, ik weet niet.

07:04 --> 07:10
Ja, maar los daarvan, wat los je op dat moment op als je er wel over begint?

07:10 --> 07:19
Nou, dan kun je met elkaar praten over, god wat komt het dan door en wat ben je ermee van plan en zit er dan ook iets bij ons niet goed of moeten wij ergens aan werken, weet je.

07:19 --> 07:24
Maar ja, relaties zijn moeilijk hè Martin, we weten het allemaal.

07:24 --> 07:33
Je kan op dat moment twee kanten op, je kan het of met diegene gaan doen of niet met diegene gaan doen. En moet je dan in overleg gaan besluiten of je het zo...

07:33 --> 07:35
Nee, daar gaat toch dat gesprek niet over Martin.

07:35 --> 07:36
Oh nee?

07:36 --> 07:50
Nee, dat is toch gewoon over, dit speelt er bij mij en dan heb je het over god, wat speelt er dan met je en hoe kunnen we daarmee omgaan en wat moeten wij doen, dat soort dingen.

07:50 --> 08:01
Maar ja, leuke gesprekken, het klinkt een beetje als een feestje, als er wat aan de hand is dan spreken we dat gewoon, maar dat heeft natuurlijk wel invloed op je eigen relatie.

08:01 --> 08:09
Ik had ook nog via de Instagram account van onze voormalige podcast.

08:09 --> 08:11
Dit wordt ingewikkeld, @hetkampvuur.

08:11 --> 08:14
@hetkampvuur, kreeg ik een berichtje van Linda.

08:14 --> 08:16
Toen heb je het teruggestuurd in zijn verkeerde inbox.

08:16 --> 08:25
Deze podcast die wij nu maken, heeft een relatie met Temptation Island die jij nog niet weet.

08:25 --> 08:28
En het is dus niet ons dat wij een podcast maken.

08:28 --> 08:35
Linda stuurde namelijk, naar aanleiding van onze brief over het vissen naar complimentjes.

08:35 --> 08:37
Ja, uit de Psychologie Magazine.

08:37 --> 08:47
En de manier waarop de psycholoog of de relatietherapeut of wat dan ook, nogal met een gestrekt been zijn adviezen begon.

08:47 --> 08:58
Die is dus eventjes naar de website van de Psychologie Magazine, en ik zeg met opzet de Psychologie Magazine, gegaan om de biografie van deze beste man eens even op te trokken.

08:58 --> 09:00
O, dat hadden wij op zich ook kunnen doen qua onderzoek.

09:00 --> 09:01
Dat hadden wij ook kunnen doen.

09:01 --> 09:04
En wat staat daar dan in?

09:04 --> 09:11
Hij verzorgt daarnaast de psychologische begeleiding van deelnemers van tal van televisieproducties, waaronder Temptation Island.

09:11 --> 09:12
O mijn god.

09:12 --> 09:13
Onze Jean Pierre.

09:13 --> 09:14
Hij adverteert er ook nog mee.

09:14 --> 09:18
Dit staat in zijn, ik kijk er op dit moment naar.

09:18 --> 09:22
Hij heeft trouwens ook Love Island gedaan en B&B Vol Liefde en Expeditie Robinson.

09:22 --> 09:26
Maar dus ook de psychologische begeleiding van kandidaten bij Temptation Island.

09:26 --> 09:31
Ik denk dat als hij op een zelfde manier daar de begeleiding neemt, dat we nog wel wat meer gaan horen over mensen die...

09:31 --> 09:34
En vandaar dat we die mensen een probleem hebben nu.

09:34 --> 09:35
Wat goed.

09:35 --> 09:39
Jezus, maar we worden achtervolgd door de haven van Wakkum.

09:39 --> 09:40
Sowieso, ja.

09:40 --> 09:44
Maar ook door onze voormalige podcast over Temptation Island.

09:44 --> 09:45
Ja, daar komen we nooit helemaal vanaf.

09:45 --> 09:46
Nee, nee.

09:46 --> 09:49
Dus Linda, bedankt dat je onze onderzoeksredactie wilde zijn.

09:49 --> 09:52
En precies dat deed wat wij nalieten.

09:52 --> 09:59
Maar Jean Pierre heeft begeleiding gedaan van Temptation Island.

09:59 --> 10:03
Dus ergens dacht ik later, toen ik dit berichtje kreeg, dacht ik 'Oh, we hadden er niet zo lelijk over moeten zijn.'

10:03 --> 10:04
'We hadden er nog een goed interview mee kunnen doen.'

10:04 --> 10:06
'We hadden er nog eens kunnen spreken.'

10:06 --> 10:07
'This ship has sailed.'

10:07 --> 10:09
'Dat is nu wel klaar, denk ik.'

10:09 --> 10:14
Ik heb nog één appje op de hotline gekregen, 06/2015/15/2019.

10:14 --> 10:16
Van Ene Esther.

10:16 --> 10:23
Zij zegt, ook naar aanleiding van een van onze eerdere afleveringen, vorige week zelfs, toen ging het over roken.

10:23 --> 10:26
En of dat wel of niet gezond is.

10:26 --> 10:27
De Jamaanse jongens.

10:27 --> 10:32
Toen zei jij, als je een marathon gaat lopen, dat is ook niet gezond.

10:32 --> 10:35
Sporten is leuk, maar een marathon, dan ben je ook gek.

10:35 --> 10:36
Crazy gek.

10:37 --> 10:38
Ja.

10:38 --> 10:39
Esther?

10:39 --> 10:40
Nou, ik zei ja.

10:40 --> 10:41
Ik zei ja.

10:41 --> 10:43
Esther wil daar heel graag op reageren.

10:43 --> 10:45
Ze heeft het recht ook om het te zeggen.

10:45 --> 10:46
Sowieso, het is de brief in de rubriek.

10:46 --> 10:51
Zij zegt, ik als marathonloopster en fanatieksporter wil toch even reageren op aflevering 8.

10:51 --> 10:55
Waarin Arjan te veel sporten en roken bijna even schadelijk noemt.

10:55 --> 11:00
Nu weet ik dat Arjan geen fan is van sporten, maar sport is bedoeld om fit te blijven.

11:00 --> 11:03
En roken heeft geen enkel gezondheidsvoordeel.

11:03 --> 11:07
Uiteraard is een marathon lopen niet bij definitie goed voor je lichaam.

11:07 --> 11:10
Daarom doe je het meestal ook maar een paar keer in je leven.

11:10 --> 11:14
Dit terwijl je kunt roken tot je er daadwerkelijk dood bij neervalt.

11:14 --> 11:17
Hartlopen stopt wel als je een jaar of 70 bent.

11:17 --> 11:20
En als het gaat om belasting geld dat de roker oplevert,

11:20 --> 11:23
heeft dan belasting op vliegtickets, probleem opgelost.

11:23 --> 11:26
Dan komt er waarschijnlijk nog meer geld de schatkist binnen.

11:26 --> 11:29
En dat kan dan weer geïnvesteerd worden in het spoor.

11:29 --> 11:31
Om maar iets randoms.

11:31 --> 11:38
Ik ben blij dat de schrijfster wel een connectie probeert te zoeken met gemeenschappelijk belang.

11:38 --> 11:39
Met jouw leven.

11:39 --> 11:40
Met mijn leven inderdaad.

11:40 --> 11:44
Ja, nee, er valt natuurlijk weinig op in te brengen.

11:44 --> 11:49
Ik denk dat het goed is om toe te lichten dat wij af en toe,

11:49 --> 11:52
dat ik ook wel af en toe een beetje de antistem probeer te...

11:52 --> 11:53
Advocaat van de duiven.

11:53 --> 11:55
Advocaat van de duiven probeer te...

11:55 --> 11:57
Maar anders wordt het ook zo'n korte podcast.

11:57 --> 11:59
Dan gaan wij zitten en zeggen we, ja, stomme brief.

11:59 --> 12:00
Ja, eens eigenlijk.

12:00 --> 12:01
Ja, vind ik ook.

12:01 --> 12:02
En door dingel erin en klaar.

12:02 --> 12:04
Zo dus.

12:04 --> 12:05
Zo dus.

12:05 --> 12:10
Dat is niet helemaal, zeg maar, ja, daar hou je weinig content over, zeg maar zeggen.

12:10 --> 12:13
Dus ik ben het eens.

12:13 --> 12:17
Ik ben ook blij om te horen dat mensen niet meerdere keren per jaar

12:17 --> 12:20
of zeg maar heel snel achter elkaar een marathon kunnen rennen.

12:20 --> 12:22
Sowieso, sport is levensgevaarlijk, zeg ik altijd.

12:22 --> 12:24
Oh, nou begin jij met het leven.

12:24 --> 12:25
Dit helpt niet. Sorry Esther.

12:25 --> 12:26
Dit helpt niet.

12:26 --> 12:28
Dit helpt niet, maar ik doe het gewoon niet.

12:28 --> 12:33
Nee, en ik zwem dus wel, maar de marathon lopen, ja.

12:33 --> 12:36
Kijk, ik zeg, als ik hoor dat iemand dat gaat doen, denk ik,

12:36 --> 12:38
waarom doe je jezelf dit aan?

12:38 --> 12:41
Maar ik heb ook wel bewondering voor doorzettingsvermogen,

12:41 --> 12:42
want je bent er niet zomaar.

12:42 --> 12:47
De manier waarop je daar zo'n trainingsschema,

12:47 --> 12:51
altijd rekening houden met je eten, op een gegeven moment,

12:51 --> 12:53
kun je niet eens meer aan seks doen volgens mij,

12:53 --> 12:56
want dan vraagt dat te veel op de nacht, op de twee nachten, op de drie nachten.

12:56 --> 13:01
Maar dat is net als voetballers die dan inderdaad ook voor de wedstrijd geen seks mogen hebben.

13:01 --> 13:02
Nee.

13:02 --> 13:04
Ik denk dan altijd, hoe controleren ze dat?

13:04 --> 13:06
Nou, ik denk niet dat ze daar een testje op doen,

13:06 --> 13:09
maar dat je wel merkt dat als je dat wel gedaan hebt,

13:09 --> 13:11
en je hebt al heel veel lichaamsbeweging gehad,

13:11 --> 13:13
misschien ben jij een hele passieveling,

13:13 --> 13:17
maar ik merk wel dat op het moment dat er iets van me gevraagd is,

13:17 --> 13:21
dat ik lichamelijk moe kan zijn.

13:21 --> 13:24
En ik kan me voorstellen dat het onhandig is als je daar last van hebt

13:24 --> 13:28
vlak voordat je 90 minuten moet gaan voetballen of een marathon moet gaan redden.

13:28 --> 13:31
Dat zeg ik heel naïef, hoor. Maar zou dat dan de avond van tevoren ook nog hard maken?

13:31 --> 13:33
Ja, je lichaam moet wel herstellen.

13:33 --> 13:34
Je spieren moeten...

13:34 --> 13:38
Ik bedoel, als je er gewoon als een zeester bij ligt, zal het misschien wel meevallen.

13:38 --> 13:39
Als een zeester?

13:39 --> 13:40
Ja.

13:40 --> 13:42
Ja, ik zie het gewoon.

13:42 --> 13:45
Tot zover deze seksrubriek.

13:45 --> 13:49
Wil jij je brief als eerste doen, Dirk?

13:49 --> 13:53
Ik was een paar weken geleden in Engeland.

13:53 --> 13:56
En ik hou ontzettend van Britse kranten.

13:56 --> 14:01
Ik weet dat jij over de mediahoofd, de nieuwshoofd,

14:01 --> 14:03
dat denk ik ook wel interessant vindt.

14:03 --> 14:07
Ik raakte verdwaald in The Sun.

14:07 --> 14:08
Een kwaliteitskrant.

14:08 --> 14:11
The Sun heeft 'dairdre'.

14:11 --> 14:13
En daar kun je onder het kopje...

14:13 --> 14:15
Wat zei ik? 'Dairdree'?

14:15 --> 14:16
'Dairdree'.

14:17 --> 14:19
'Dairdree', inderdaad.

14:19 --> 14:23
Zo staat het. Dat kun je dus schrijven.

14:23 --> 14:24
En...

14:24 --> 14:26
Heb je hem meteen gedaan, natuurlijk.

14:26 --> 14:31
De kop boven deze brief is alleen al om te smullen.

14:31 --> 14:33
Ik wist dat ik hier een foto van moest maken.

14:33 --> 14:39
De kop boven de brief is 'I can't keep hands off hot mom-in-law'.

14:39 --> 14:40
O, nee.

14:40 --> 14:42
O, dit kan alleen maar heel goed zijn.

14:42 --> 14:45
Dit kan nu al niet meer.

14:45 --> 14:48
'Dear...' 'Dairdree' is het dan, hè?

14:48 --> 14:49
Zeggen wij.

14:49 --> 14:53
'While some men make jokes about their mother-in-law,

14:53 --> 14:56
I am cheating on my wife with mine.'

14:56 --> 14:58
O, mijn God.

14:58 --> 15:01
'I know it's wrong, but I can't stop.'

15:01 --> 15:03
Gelukkig weet hij dat wel.

15:03 --> 15:05
Ja, precies. Dat scheelt al een stuk.

15:05 --> 15:08
En met een beetje mazzel heeft hij afgesproken met zijn vrouw dat hij...

15:08 --> 15:09
Dat ze het erover hebben.

15:09 --> 15:11
Dat ze het erover hebben voordat het gebeurt.

15:11 --> 15:16
'I'm 44 and my wife is 36. My mother-in-law is 75.'

15:16 --> 15:18
'57', sorry.

15:18 --> 15:19
O, dat is wel een verschil.

15:19 --> 15:20
'5' '7'.

15:20 --> 15:21
Dat is wel een verschil.

15:21 --> 15:25
'When I first met my wife 15 years ago,

15:25 --> 15:32
I remarked to a friend that I'd lucked out.'

15:32 --> 15:34
Niet 'fucked out', maar...

15:34 --> 15:35
Ja, 'fucked out'.

15:35 --> 15:42
Maar uiteindelijk was hij gewoon heel erg verliefd met zijn vrouw.

15:42 --> 15:46
Zijn schoonmoeder zag hij bij family gatherings.

15:46 --> 15:49
'And I would make her laugh.'

15:49 --> 15:51
Nou, dan weet je dat je binnen bent.

15:51 --> 15:52
Letterlijk.

15:52 --> 15:55
'But my wife didn't get on with her well.'

15:55 --> 15:59
Dus uiteindelijk was er ruzie tussen vrouw en moeder, zeg maar.

15:59 --> 16:01
De dochter en moeder hadden ruzie.

16:01 --> 16:09
'15 jaar later hadden ze twee tienerkinderen en waren ze niet meer echt verliefd.'

16:09 --> 16:12
'We hadden niet heel veel seks meer op dat moment.'

16:12 --> 16:16
'En uiteindelijk kwam er een hug met zijn schoonmoeder en een kiss.'

16:16 --> 16:21
'Which became a passionate fumble on the sofa.'

16:21 --> 16:24
Zoals ze dat zo mooi beschrijven hier.

16:24 --> 16:26
'We pulled away.'

16:26 --> 16:29
Wat ik heel lichamelijk zie, maar misschien...

16:29 --> 16:31
Ze gingen uit elkaar.

16:31 --> 16:34
'But the following night it happened again.'

16:34 --> 16:39
'And this time we had sex on the living room floor.'

16:39 --> 16:42
Wat een goeie brief.

16:42 --> 16:43
Wat heerlijk, hè?

16:43 --> 16:46
Is het echt of zou dit verzonnen zijn door de reactie?

16:46 --> 16:47
Ja, dat weet je natuurlijk nooit.

16:47 --> 16:50
'It was such a terrible thing to do.'

16:50 --> 16:54
'But then that just made it even more thrilling.'

16:54 --> 17:04
'For the rest of her stay we had sex every day while my wife was out at work and the kids were at school.'

17:04 --> 17:11
'She has now gone home and although I feel guilty I don't want to stop this affair.'

17:11 --> 17:12
Oh mijn god.

17:12 --> 17:13
Nou...

17:13 --> 17:16
Ik vind die schouwmoeder nog het ergste.

17:16 --> 17:18
Nou, dat zat ik ook te denken.

17:18 --> 17:22
Je doet het met de man van je dochter.

17:22 --> 17:24
Wat de fuck maak jij hier?

17:24 --> 17:27
Dan ben je toch gewoon niet goed bij je hoofd.

17:27 --> 17:30
Maar is dit, vraag één, een echte brief?

17:30 --> 17:32
Ja, ik vraag me wel af.

17:32 --> 17:34
Dit soort dingen gebeuren, hè?

17:34 --> 17:35
Het punt is, dit soort dingen gebeuren.

17:35 --> 17:37
Waarschijnlijk wel, maar ja...

17:37 --> 17:41
Ik zou bijna denken dat de redactie van de zin dit verzonnen heeft.

17:41 --> 17:43
Maar inderdaad, die schouwmoeder.

17:43 --> 17:47
Je gaat toch niet naar bed met de man van je dochter?

17:47 --> 17:49
Als je van een jonge blom houdt.

17:49 --> 17:53
Er is wel sprake van een leeftijdsverschil natuurlijk.

17:53 --> 17:56
Hij is veel ouder dan die dochter.

17:56 --> 17:58
Relatief ouder dan die dochter.

17:58 --> 18:01
Hij zit er een beetje zo, nou niet helemaal halverwege, maar...

18:01 --> 18:04
Ja, die moeder houdt wel van een jonge blom.

18:04 --> 18:06
Ja, maar dan zijn er toch wel meer andere jonge blommen dan...

18:06 --> 18:08
...dan je schoonzoon om het mee te doen.

18:08 --> 18:09
Ja, zijn die er?

18:09 --> 18:11
Dat denk ik wel.

18:11 --> 18:14
Ik heb geen vergelijkend waar onderzoek gedaan.

18:14 --> 18:17
Maar, ja, ik bedoel...

18:17 --> 18:21
Gek om te zeggen, maar het feit dat hij vreemd gaat...

18:21 --> 18:23
Daar sta ik nog niet eens zo versteld van.

18:23 --> 18:25
Want mannen zijn klootzakken.

18:25 --> 18:26
Is ook zo, precies.

18:26 --> 18:28
Dus dat is dan nog tot daar aan toe.

18:28 --> 18:31
Maar dat hij dus vreemd gaat met zijn schouwmoeder...

18:31 --> 18:33
En dat die schouwmoeder dus...

18:33 --> 18:35
Ook de hele tijd maar bovenop gaat zitten.

18:35 --> 18:38
Ja, inderdaad, ook letterlijk bovenop gaat zitten waarschijnlijk.

18:38 --> 18:40
Ja.

18:40 --> 18:43
Maar er is sowieso iets mis in dit gezin.

18:43 --> 18:47
[LACHT]

18:47 --> 18:49
Top, goede analyse.

18:49 --> 18:50
Ja, dank je.

18:50 --> 18:52
Lekkere analetten.

18:52 --> 18:54
Ik zit lekker in mijn analettes vandaag.

18:54 --> 18:56
Maar er is iets mis.

18:56 --> 18:59
Ja, maar er is al ruzie tussen dochter en moeder.

18:59 --> 19:01
Het verhaal vertelt niet waarom, toch?

19:01 --> 19:03
Nee, dat komt niet.

19:03 --> 19:05
Het moet ergens in een anonimietje verstopt zitten.

19:05 --> 19:10
Maar ik was niet van plan om die columna aan Britse voer te gaan lezen.

19:10 --> 19:15
En er is dus een man en vrouw, is het ook al aan het broeieren.

19:15 --> 19:17
Ja, de liefde is bekoeld eigenlijk, toch?

19:17 --> 19:18
Ja, precies, ja.

19:18 --> 19:21
Want er is geen seks meer en er zijn wel twee tienerkinderen.

19:21 --> 19:23
Sterkte daarmee.

19:23 --> 19:27
En ja, dan is het eerste de beste vrouwenvlees wat je tegenkomt.

19:27 --> 19:28
Je schouwmoeder, ja.

19:28 --> 19:30
Soms is het gewoon heel makkelijk.

19:30 --> 19:33
En dan zit je samen met haar op de bank en dan eindigt dat in een...

19:33 --> 19:35
Ja, hoe zit het?

19:35 --> 19:36
...stomende sekspartij.

19:36 --> 19:37
Zonder dat één van twee...

19:37 --> 19:39
Nou ja, ze hebben natuurlijk de eerste keer zijn in zich gestopt.

19:39 --> 19:42
Dus misschien was daar het moment waarop je allebei dacht...

19:42 --> 19:44
...misschien is het niet zo handig.

19:44 --> 19:46
Maar het moest een dag later toch worden afgemaakt.

19:46 --> 19:49
Jij hebt heel wat schouwmoeders gehad?

19:49 --> 19:53
Als in dat ik relaties heb gehad en daar kwam een schouwmoeder bij om de hoek te kijken.

19:53 --> 19:55
Niet dat ik de schouwmoeders heb gehad.

19:55 --> 19:57
Nee, dat was mijn volgende vraag.

19:57 --> 20:00
Of ik ooit... Nee, zeker niet.

20:00 --> 20:02
En waren er schouwmoeders bij waarvan je dacht...

20:02 --> 20:03
Nee, zeker niet.

20:03 --> 20:04
Nee?

20:04 --> 20:05
Nee.

20:05 --> 20:07
Want je vond hun dochter toch knap genoeg?

20:07 --> 20:09
Ja.

20:09 --> 20:13
Ja, maar het leeftijdsverschil is onoverkomelijk.

20:13 --> 20:16
En nee, oh nee, oh, ze gaan nou langzaam...

20:16 --> 20:18
Ze komen allemaal langzaam.

20:18 --> 20:19
Nee, nee, nee, nee, nee.

20:19 --> 20:21
Dat moeten we echt niet willen met z'n allen.

20:21 --> 20:22
Nee, nee.

20:22 --> 20:25
Ik heb ook geen voorliefde voor veel oude vrouwen, zeg maar.

20:25 --> 20:27
Dus als je daar...

20:27 --> 20:30
Stel, ik had een vrouw gehad, een vriendin gehad van mijn eigen leeftijd...

20:30 --> 20:33
...maar ik val eigenlijk op 20 jaar ouder...

20:33 --> 20:35
...dan zou dat natuurlijk veel makkelijker zijn.

20:35 --> 20:37
Maar daar heb ik geen last van.

20:37 --> 20:39
Want hoe oud was hij ook alweer?

20:39 --> 20:40
Zij was 57?

20:40 --> 20:43
Ja, dus de leeftijd zat er als volgt...

20:43 --> 20:49
Hij was 44, zijn vrouw was 36 en zijn schoonmoeder 57.

20:49 --> 20:53
Tussen schoonmoeder en schoonzoon zitten ze 13 jaar.

20:53 --> 20:54
Wat op zich nog...

20:54 --> 20:56
Is een aardig leeftijdsverschil, maar...

20:56 --> 20:57
Ja, nee, zeker ja.

20:57 --> 20:59
Maar op zich niet enorm.

20:59 --> 21:02
Maar hij zelf van de categorie leeftijd is een nummer.

21:02 --> 21:06
Want hij kan met 36 en 57.

21:06 --> 21:09
Hij heeft een vrij brede range waaruit hij kan putten.

21:09 --> 21:12
Maar vraagt deze liefschrijver om advies?

21:12 --> 21:15
Nou, hier gaat uiteindelijk Help Me Out, hè?

21:15 --> 21:19
Dus Deirdre, of zoiets, hoe je dat ook uitspreekt...

21:19 --> 21:23
...die geeft hier een reactie op.

21:23 --> 21:25
Ben jij benieuwd naar de reactie van Deirdre?

21:25 --> 21:27
Kun je aan mij zien hoe benieuwd ik ben naar de reactie?

21:27 --> 21:29
Ja, je zit te trappelen op de bank.

21:29 --> 21:34
Als je op zoek bent naar toegang, vind je het hier niet.

21:34 --> 21:37
Deirdre zegt nee.

21:37 --> 21:39
Precies, Deirdre zegt...

21:39 --> 21:41
...nee!

21:41 --> 21:47
Dit is niet alleen een cheater van je vrouw, het is een dubbele betrouwing.

21:47 --> 21:54
Ze kunnen niet op de bank, maar je moeder-in-law is nog steeds haar moeder.

21:54 --> 21:56
Kijk, Deirdre is niet gek, hè?

21:56 --> 22:00
Die heeft die stamboom helder in haar hoofd zitten.

22:00 --> 22:05
Als, of moet ik zeggen, als ze uitvindt...

22:05 --> 22:08
...zal ze meer dan verdrietig worden.

22:08 --> 22:09
Zeker.

22:09 --> 22:12
Het zal de familie afvallen.

22:12 --> 22:14
Ja, twee families zelfs.

22:14 --> 22:17
Je moet dit stoppen.

22:17 --> 22:21
Als je ongevuld is gemaakt, dan praat je met je vrouw...

22:21 --> 22:25
...en werk je eiter op je verhouding of besluit je om te verschillen.

22:25 --> 22:28
Ze kunnen even bellen met Jan-Pierre.

22:28 --> 22:31
Misschien dat hij er nog een andere kijk op heeft.

22:31 --> 22:35
"My support pack, looking after your relationship...

22:35 --> 22:40
...should help with this difficult but essential conversation."

22:40 --> 22:43
Dus ze verkoopt ook nog even de...

22:43 --> 22:45
...hoe heet het? - De waren.

22:45 --> 22:48
"Looking after your relationship support pack."

22:48 --> 22:50
Een heel pakket krijg je dan.

22:50 --> 22:54
Ja, want het is niet makkelijk om op je relatie te letten.

22:54 --> 22:56
Dan krijg je het doos thuis gestuurd.

22:56 --> 22:58
Precies. - Het staat heel groot op.

22:58 --> 22:59
Support pack.

22:59 --> 23:01
Dan denkt die vrouw... - Vier letters.

23:01 --> 23:03
...zou er iets aan de hand zijn.

23:03 --> 23:05
Die moet toch ook wel doorhebben.

23:05 --> 23:07
En dan zit er een foto van de schoonmoeder in.

23:07 --> 23:10
Maar die vrouw moet toch ook wel doorhebben dat er iets niet...

23:10 --> 23:12
Niet per se dat hij het met haar moeder doet...

23:12 --> 23:15
...maar die weet toch wel dat er iets mis is in die relatie.

23:15 --> 23:17
Ja, maar ik weet niet hoe dat...

23:17 --> 23:20
Ik heb geen relaties die zo lang hebben geduurd en nou helemaal niet.

23:20 --> 23:22
We hadden ook nog twee tienerkinderen in een rondbartel.

23:22 --> 23:25
Dus ik weet niet hoe het is om op zo'n leeftijd te komen...

23:25 --> 23:29
...of in zo'n situatie te komen waarbij dingen al heel lang zijn zoals ze zijn...

23:29 --> 23:32
...en dat je daar een soort van in gaat berusten.

23:32 --> 23:33
Dat weet ik niet.

23:33 --> 23:35
Maar jij gaat een relatie eerder stuk.

23:35 --> 23:37
Ja, ik ben al weg voordat we überhaupt in die richting komen.

23:37 --> 23:38
Nee, dat is vlaag.

23:38 --> 23:41
Goeie brief.

23:41 --> 23:43
Ja, dankjewel. - Ik vond het parel.

23:43 --> 23:46
Ik heb er een tripje naar Engeland voor overgehad.

23:46 --> 23:48
Voor deze podcast heb je dat al over?

23:48 --> 23:49
Ja, dat is allemaal research.

23:49 --> 23:52
Ik schrijf het allemaal weg bij de BTW.

23:52 --> 23:54
Ja, het was...

23:54 --> 23:58
Waarom hebben wij geen kranten zoals The Sun in Nederland, Martin?

23:58 --> 24:00
Het is zo'n vraag die mij bezighoudt.

24:00 --> 24:01
Oké, ja.

24:01 --> 24:03
Laten we naar jouw brief gaan. - Ja.

24:03 --> 24:11
Ik moet toegeven dat ik even terug ben gegaan naar een oude bekende.

24:11 --> 24:12
Niet.

24:12 --> 24:14
Ik heb opnieuw een brief...

24:14 --> 24:16
Van? Ik hoop het. - Psychologie Magazine.

24:16 --> 24:17
Oh, wat heerlijk.

24:17 --> 24:19
'The gift that keeps on giving'.

24:19 --> 24:21
Om maar even in jouw thema te blijven.

24:21 --> 24:25
Want naast de brief van Jean-Pierre...

24:25 --> 24:26
Staat hier ook een brief...

24:26 --> 24:28
Jean-Pierre was niet de brief te schrijven.

24:28 --> 24:31
De brief waarop Jean-Pierre het antwoord gaf.

24:31 --> 24:33
Ja, vis daarna complimentjes.

24:33 --> 24:35
Er staat hier een brief met de titel...

24:35 --> 24:38
'Moet je je kind altijd laten winnen?'

24:38 --> 24:40
Ah.

24:40 --> 24:44
Ja, ik denk dat ik al een beetje weet waar deze brief over gaat.

24:44 --> 24:49
Hij is niet ondertekend, dus ik heb geen idee wie de briefschrijver of -steur is.

24:49 --> 24:51
Meneer of mevrouw X?

24:51 --> 24:52
Meneer of mevrouw X zegt...

24:52 --> 24:55
'Mijn zoontje van vijf kan niet tegen zijn verlies.'

24:55 --> 24:58
'En past soms zelfs de regels aan bij spelletjes.'

24:58 --> 25:00
Mijn vrouw, dus ik denk dat het een man is.

25:00 --> 25:02
Maar dat is misschien weer heel hetronomatief.

25:02 --> 25:06
Mijn vrouw vindt dat geen probleem en laat hem winnen.

25:06 --> 25:08
Ik denk dat hij gewoon moet leren verliezen.

25:08 --> 25:10
Wie heeft er gelijk?

25:10 --> 25:12
Ojojoj.

25:12 --> 25:17
Ja, de standaard...

25:17 --> 25:21
Als ik nu het standaard antwoord zou geven, dan is het...

25:21 --> 25:24
Het leven hangt van verliezen aan elkaar, zo ongeveer.

25:24 --> 25:27
Je leert het maar meteen als je vijf bent.

25:27 --> 25:30
Ja, dat is toch ongeveer waar het op neerkomt.

25:30 --> 25:33
Maar is vijf dan niet veel te jong?

25:33 --> 25:35
Je moet er niet iets...

25:35 --> 25:39
Verliezen heeft een hele negatieve connotatie, maar dat is gewoon de uitkomst van een spel.

25:39 --> 25:43
Het zegt niks over de dingen die je kunt.

25:43 --> 25:45
Het langt niet bij alle spelletjes.

25:45 --> 25:47
Bij mensen erg je je niet, maar je moet gelukkig...

25:47 --> 25:49
Wat voor spelletjes speel je? - Kwartetten.

25:49 --> 25:51
De ene keer win je, de andere keer verlies je.

25:51 --> 25:53
Ik denk dat het goed is om...

25:53 --> 25:57
Als het een heel stom kind is die dat nooit wint,

25:57 --> 26:00
dan is het misschien goed om de moed er een beetje in te houden,

26:00 --> 26:06
door er af en toe wel iets bij te verzinnen.

26:06 --> 26:10
Of ervoor te zorgen dat het kind een keer wint.

26:10 --> 26:14
Maar het idealiter is natuurlijk gewoon een balans.

26:14 --> 26:17
Dan is je er zelf niet zoveel zwaarte aan.

26:17 --> 26:18
Vaak zitten zo...

26:18 --> 26:21
Omdat we als gewassen het moeilijk vinden om te verliezen,

26:21 --> 26:23
gaan we dan ook het kind opeens petteren.

26:23 --> 26:24
Zo van 'Oh nee, wat erg.'

26:24 --> 26:26
Net als kinderen die vallen.

26:26 --> 26:29
Dan kun je zeggen 'Oké, sorry, gevallen.'

26:29 --> 26:31
Kijken, geen bloed, door.

26:31 --> 26:33
Of je kunt denken 'Oh nee!' en je rent erachter.

26:33 --> 26:35
Dan denkt het kind ook 'Oh fuck, er is me iets overkomen.'

26:35 --> 26:40
Dus je moet er zelf niet zoveel zwaarte aan hechten.

26:40 --> 26:43
Maar het kind wel af en toe laten verliezen als het verliest.

26:43 --> 26:46
En wat vind je van het aanpassen van de spelregels dan?

26:46 --> 26:48
Ik heb dat zelf dus wel eens gedaan.

26:48 --> 26:49
Als kind?

26:49 --> 26:50
Met mijn zusjes.

26:50 --> 26:52
Of gisteren nog?

26:52 --> 26:54
Nee, toen ik heel jong was.

26:54 --> 26:57
Met kindermonopolie of zo speelden we toen.

26:57 --> 27:01
En ik had echt niks of niemand.

27:01 --> 27:04
Het is niet erg, maar zo was het.

27:04 --> 27:07
Het wordt geen sessie van de psycholoog dit hoor.

27:07 --> 27:09
Maar behalve mijn zusjes.

27:09 --> 27:12
En als ze dan een spel deden en ze waren aan het verliezen.

27:12 --> 27:15
Dan wist ik, zo meteen gaat het spel over zijn.

27:15 --> 27:18
En dan is het risico dat als ze verliezen dat ze het hierna een stom spel vinden.

27:18 --> 27:21
En het dus niet nog een keer willen spelen.

27:21 --> 27:24
En dan ben ik deze optie kwijt.

27:24 --> 27:28
Dus dan verzon ik er allerlei regeltjes bij waarop zij opeens geld kregen.

27:28 --> 27:31
Of dan trok ik een kanskaart en daar stond dan niet op.

27:31 --> 27:35
Je wint 5 gulden of zo in die tijd.

27:35 --> 27:40
Maar de andere spelers krijgen hutsenfluts een hoeveelheid geld.

27:40 --> 27:44
En dan wist ik, we zijn weer een ronde verder.

27:44 --> 27:46
O, wauw. Dat is omgekeerd dus.

27:46 --> 27:51
Je verandert niet de spelregels om zelf te winnen, maar om het spelgaande te halen.

27:51 --> 27:54
Maar je zusjes hadden dat gewoon door?

27:54 --> 27:56
Nee, ze waren 6 en 8 en ik 10.

27:56 --> 27:58
Die dachten, oké het zal wel.

27:58 --> 28:02
Het was niet dat het zo opzichtig was dat ze het ook daadwerkelijk doorhouden.

28:02 --> 28:04
Ik denk het niet.

28:04 --> 28:07
Nee, uiteindelijk zag ze het en dachten, chill, geld.

28:07 --> 28:09
Het is heel simpel dan uiteindelijk.

28:09 --> 28:12
Maar zorgde het dan inderdaad altijd dat je verloor?

28:12 --> 28:15
Nee, dat niet. Maar wel dat het spel zo lang mogelijk doorging.

28:15 --> 28:17
Totdat ze er echt geen zin meer in hadden.

28:17 --> 28:19
En dan wonnen zij of ik of weet ik wat.

28:19 --> 28:22
Maar dit kan ik me nog goed herinneren.

28:22 --> 28:25
Het zit wel in mijn geheugen.

28:25 --> 28:27
Maar toch een soort sessie inderdaad.

28:27 --> 28:29
Ja, uiteindelijk toch een soort sessie.

28:29 --> 28:31
Maar spelregels aanpassen.

28:31 --> 28:39
We hebben zelfs toen wij klein waren een heel nieuwe versie van Monopoly bedacht.

28:39 --> 28:41
Bankje leeg heette dat.

28:41 --> 28:43
En dan betaalde de bank alles.

28:43 --> 28:46
We waren uiteindelijk schathemeltjereik.

28:46 --> 28:48
En op een gegeven moment was de bank leeg en was het spel over.

28:48 --> 28:53
Dat is wel leuk toch om je eigen regeltjes te verzinnen.

28:53 --> 28:55
Ja, vind ik ook wel.

28:55 --> 28:57
Dat was rond mijn verjaardag.

28:57 --> 29:02
Met mijn broers, zijn vrouw en mijn twee neefjes waren we bolen.

29:02 --> 29:07
En het oudste neefje is 7, 8, zoiets.

29:07 --> 29:14
En die zat de hele tijd, degene die aan het winnen was, daar wilde hij mee in een team.

29:14 --> 29:19
Als ik dan heel goed voorstond, dan zijn wij een team hoor.

29:19 --> 29:21
Zodat hij altijd bij de winnaars hoorde.

29:21 --> 29:22
Super schattig.

29:22 --> 29:26
En elke keer zat hij dus inderdaad weer te vissen.

29:26 --> 29:28
Ja, dan zijn wij een team hoor.

29:28 --> 29:29
En heeft hij gewonnen uiteindelijk?

29:29 --> 29:31
Ik weet niet meer hoe we geëindigd zijn.

29:31 --> 29:34
Volgens mij hebben we geen teams gemaakt.

29:34 --> 29:36
Hij had het wel slim aangepast.

29:36 --> 29:37
Zeker ja.

29:37 --> 29:39
Dit is een goede zakenman.

29:39 --> 29:41
Maar wat denk jij?

29:41 --> 29:43
Moet je je kind laten verliezen?

29:43 --> 29:46
Welke van de twee ouders heb jij?

29:46 --> 29:51
Misschien schat ik dat verkeerd in, maar ik vind 5 nog zo jong.

29:51 --> 29:53
Ik denk dat laatst nog een beetje onschuldig zijn.

29:53 --> 30:00
Ik vind dat de aanpas van die spelregels, als ik een spelje speelde met een jocht van 5, zou ik dat vrij irritant vinden.

30:00 --> 30:02
Ik snap dat jij dat vooral irritant vindt.

30:02 --> 30:04
Ja, je kent mij ook langer dan vandaag.

30:04 --> 30:09
Maar ik denk bij 5 moeten ze dan al de harde realiteit van het verliezen.

30:09 --> 30:12
Wat jij zegt, je kan natuurlijk ook een beetje inpakken.

30:12 --> 30:14
Het is een spel uiteindelijk.

30:14 --> 30:16
Het is niet het echte leven.

30:16 --> 30:20
Het is niet zo dat je opeens geen eten meer krijgt voor een week.

30:20 --> 30:22
Als je je portret verliest.

30:22 --> 30:25
Jij mag niet meer aan mama's borst.

30:25 --> 30:27
Dat is eventjes klaar. Je hebt het sportcet verloor.

30:27 --> 30:29
Maar 5 is laat, volgens mij.

30:29 --> 30:33
Als je dan nog aan de borst zit, dan mag je ook naar de psycholoog.

30:33 --> 30:35
Dan is je er of laat bij of vroeg.

30:35 --> 30:37
Dat kan natuurlijk ook.

30:37 --> 30:44
Maar zoals wij Psychologie Magazine kennen, is er een enorm goede gezinstherapeut?

30:44 --> 30:48
Ja, dat is kinderpsycholoog en opvoedkundige Tiesje.

30:48 --> 30:53
En heeft hij dezelfde kwaliteiten als haar collega Ernst Jan?

30:53 --> 30:55
Jean Pierre bedoel je?

30:55 --> 30:57
Bijna goed. Elke ziekendaal.

30:57 --> 30:59
Wie dan ook dubbel.

30:59 --> 31:01
Zal ik gewoon het antwoord voorlezen?

31:01 --> 31:03
Het is redelijk lang, maar ik lees het gewoon even voor.

31:03 --> 31:07
Zij zegt, jonge kinderen passen de spelregels regelmatig aan.

31:07 --> 31:09
Het hoort bij hun leeftijd.

31:09 --> 31:14
Heel kleine kinderen mag je ook gerust laten winnen, want ze kunnen nog niet zo goed met verlies omgaan.

31:14 --> 31:19
Maar als je kind eenmaal naar school gaat, is het goed om af en toe wat tegengas te geven.

31:19 --> 31:24
Door soms zelf ook een spelletje te winnen of een tegengoal te scoren.

31:24 --> 31:28
Daar leert je kind van dat het soms anders gaat dan hij hoopt.

31:28 --> 31:35
Je oefent dat ook door samen vooraf de regels door te spreken en met die regels te spelen.

31:35 --> 31:37
Dus niet die regels aan te laten passen.

31:37 --> 31:40
Zeg van tevoren, dit zijn de regels, hier gaan we ze houden.

31:40 --> 31:45
Voor kinderen tot ongeveer acht jaar is het nog wel lastig om emoties te reguleren.

31:45 --> 31:48
Verwacht dus niet dat je zoontje meteen goed reageert op verliezen.

31:48 --> 31:49
Dat moet hij echt leren.

31:49 --> 31:54
Zij vindt dus wel dat hij dat al wel zou moeten gaan leren.

31:54 --> 32:00
Stem af op wat hij aan kan en verwoord voor hem de emoties die hij ervaart.

32:00 --> 32:04
Dus in plaats van niet piepen zeg je, dat is balen.

32:04 --> 32:06
Je wilde graag winnen, maar dat is niet gelukt.

32:06 --> 32:08
Misschien lukt het de volgende keer wel.

32:08 --> 32:11
Zie je mijn nek haren?

32:11 --> 32:18
Ik snap wel waarom het werkt, maar dat ze balen, je wilde winnen, dat voelt ook een beetje als een...

32:18 --> 32:20
Hier, taart, gezicht, schrijven.

32:20 --> 32:22
Bam, vol erin.

32:22 --> 32:27
Geef ook zelf het goede voorbeeld, als je verliest, daar leren kinderen veel van.

32:27 --> 32:30
En tot slot, speel spelletjes die bij de leeftijd van je kind passen.

32:30 --> 32:33
Want bij te moeilijke spelletjes zal de frustratie groot zijn.

32:33 --> 32:36
Niet meteen op de vijfde verjaardag met een risk beginnen.

32:36 --> 32:40
Nou ja, kan hij wel meteen leren hoe je de derde wereldoorlog...

32:40 --> 32:43
Dat is waar inderdaad, dat kan best wel nuttig gekend zijn in deze tijd.

32:43 --> 32:44
Binnenkort.

32:44 --> 32:46
Ik vind dit best wel een aardig advies eigenlijk.

32:46 --> 32:48
Het is beter dan wat Jean-Pierre schreef.

32:48 --> 32:49
Precies ja.

32:49 --> 32:52
Er zit geen nadigheid in, geen zoek het maar uit.

32:52 --> 32:56
Dit doen wij niet, wat een raar, wat doe jij raar eigenlijk, verhaal.

32:56 --> 32:57
Wat mankeert je?

32:57 --> 32:58
Inderdaad.

32:58 --> 33:02
Nee, oké, dus vijf is wel...

33:02 --> 33:06
Ik dacht met vijf moet je gewoon het verlies om kunnen gaan.

33:06 --> 33:08
Zij zegt dus tot een jaar of acht.

33:08 --> 33:10
Ja, dat is wel aan de vroege kant.

33:10 --> 33:12
Maar niet altijd maar toegeven.

33:12 --> 33:15
Ja, het is een heel genulseerd antwoord eigenlijk.

33:15 --> 33:16
Ja, heel saai.

33:16 --> 33:17
Hier hebben we ook nog eens wat aan.

33:17 --> 33:18
Doe eens een bumper.

33:18 --> 33:21
Snel door.

33:21 --> 33:22
Dit was hem dus alweer.

33:22 --> 33:25
De negende aflevering van de Brievenfabriek.

33:25 --> 33:27
We hebben twee brieven besproken.

33:27 --> 33:30
Het is zaterdagochtend, we zitten er heerlijk bij.

33:30 --> 33:34
En volgende week betekent dat dus dat we de laatste maken van dit seizoen.

33:34 --> 33:40
Want we kunnen trots aankondigen, er komt een seizoen 2.

33:40 --> 33:43
We weten nog niet precies wanneer, maar dat hoor je nog wel.

33:43 --> 33:44
Ergens na de zomer.

33:44 --> 33:48
We gaan er weer lekker zitten, zo rond de uur, maand of een uur.

33:48 --> 33:50
Rond de uur of september.

33:50 --> 33:52
Rond de uur of september, dacht ik.

33:52 --> 33:53
Daar komen we weer terug.

33:53 --> 33:56
Dat gaan we natuurlijk leuk aankondigen op onze socials.

33:56 --> 33:58
Volg ons even op Instagram.

33:58 --> 34:02
Daar houden we je keurig op de hoogte van wanneer je ons weer mag verwachten.

34:02 --> 34:04
Maar we zijn er dus volgende week nog een keer.

34:04 --> 34:05
En we gaan iets heel leuks doen.

34:05 --> 34:07
En we gaan iets heel leuks doen en daar gaan we niks over zeggen.

34:07 --> 34:08
Nee, niks verklappen.

34:08 --> 34:12
We gaan niks verklappen, maar het heeft wel iets te maken met dit eerste seizoen van de Brievenfabriek.

34:12 --> 34:14
Dat gaan we op een hele leuke manier afronden.

34:14 --> 34:16
Gaan we eindelijk de diepte in?

34:16 --> 34:19
Leuk, het zou daar zo kunnen.

34:19 --> 34:20
Ik neem mijn zwembroek mee.

34:20 --> 34:23
Zou dit allemaal hints zijn of slaat het helemaal nergens op?

34:23 --> 34:24
Je weet het dief.

34:24 --> 34:26
Wie zou het zeggen?

34:26 --> 34:30
Maar wil je nou je brief nog in de laatste aflevering van de Brievenfabriek van het eerste seizoen zijn?

34:30 --> 34:31
Moet je heel snel zijn.

34:31 --> 34:35
Moet je heel snel zijn, maar stuur hem eventjes op naar [email protected].

34:35 --> 34:39
En anders nemen we hem gewoon lekker mee in seizoen twee.

34:39 --> 34:40
En dat rijdt dan weer.

34:40 --> 34:41
Nou, wat heerlijk.

34:41 --> 34:42
Tot volgende week.

34:42 --> 34:45
De Brievenfabriek.

34:45 --> 34:46
De Brievenfabriek.

34:46 --> 34:47
Op zaterdag.

34:47 --> 34:48
Nog één keer.

34:48 --> 34:49
Eén keer.

34:49 --> 34:50
Weet je nog, één keer.

34:50 --> 34:51
Eén keer in het seizoen.

34:51 --> 34:52
Echt.

34:52 --> 34:53
De Brievenfabriek.

34:53 --> 34:55
...