Arjan en Martin lossen grote en kleine problemen op aan de hand van berichten uit de brievenrubrieken van kranten, tijdschriften, websites en onze eigen mailbox. Arjan en Martin lossen grote en kleine problemen op uit de brievenrubrieken van kranten, tijdschriften, websites en onze eigen mailbox.


7: Vissen naar complimenten & goed nieuws uit Kampen

Ondertitels voor deze podcast verschijnen hier.

Dit transcript is automatisch gegenereerd.   Bekijk platte tekst

Is het chic om te vragen om een complimentje van je vriend? Die vraag staat centraal in de brief die Martin vond in Psychologie Magazine. Het antwoord van de expert zal je verbazen. Arjan kwam een brief tegen van Geesje uit Kampen die vindt dat er wel wat meer goed nieuws te lezen mag zijn in haar favoriete krant.

Links:

Praat mee:



Transcript

7

00:00 --> 00:03
Arjan, vind je dat ik er leuk uitzie vandaag?

00:03 --> 00:05
Je bent een beetje hetzelfde.

00:05 --> 00:11
Je hebt een trui en je hebt zes van diezelfde bruine broeken toch?

00:11 --> 00:12
Twintig.

00:12 --> 00:15
Maar dit was niet waar ik naar op zocht.

00:15 --> 00:19
Ik heb een brief over vissen en complimentjes.

00:19 --> 00:21
Ach, je ziet er goed uit.

00:21 --> 00:23
Dan krijg je hem nog eventjes.

00:23 --> 00:24
***

00:24 --> 00:26
De Brievenrubriek

00:26 --> 00:27
***

00:27 --> 00:29
Ik dacht dat je niks ging zeggen.

00:29 --> 00:31
Nee, ik dacht dat ik wachtte.

00:31 --> 00:33
Hartelijk zaterdagochtend.

00:33 --> 00:36
Welkom bij De Brievenrubriek.

00:36 --> 00:38
Je vaste zaterdagochtend.

00:38 --> 00:40
Maatjes zitten er weer klaar voor.

00:40 --> 00:42
Martin, goedemorgen.

00:42 --> 00:43
Ik ben Arjan.

00:43 --> 00:46
Lekker kopje koffie erbij.

00:46 --> 00:49
De croissantgeur walmt je hier in huis tegemoet.

00:49 --> 00:50
Heerlijk.

00:50 --> 00:53
Je was net koffie aan het zetten.

00:53 --> 00:57
Dan moet je hier bij mij thuis altijd hetzelfde doen.

00:57 --> 00:59
Dan zet je even koffie voor jezelf.

00:59 --> 01:03
De geur van vers gezette filterkoffie is voor mij toch wel

01:03 --> 01:05
ochtend.

01:05 --> 01:09
Ik dacht dat filterkoffie het laagste van het laagste was.

01:09 --> 01:11
Ik drink geen koffie.

01:11 --> 01:14
Tenminste, geen goede koffie.

01:14 --> 01:16
Op het werk uit de automaat.

01:16 --> 01:18
Gewoon de slow koffie.

01:18 --> 01:22
Dat is beter dan met afval van die Nespresso dingen.

01:22 --> 01:24
Al die kupjes.

01:24 --> 01:29
Dan kun je zeggen dat ze tegenwoordig biologisch afspreekbaar zijn.

01:29 --> 01:31
Ze moeten ook gemaakt worden.

01:31 --> 01:33
Het gaat meteen wel weer heel diep.

01:33 --> 01:36
Het is ook meteen activistisch.

01:36 --> 01:39
Dat moeten we niet willen met z'n allen.

01:39 --> 01:41
Dan ben jij het natuurlijk meteen.

01:41 --> 01:46
We hebben allebei weer een brief meegenomen die we ergens vandaan

01:46 --> 01:47
hebben.

01:47 --> 01:52
Het internet, uit de tijdschrift, uit de kranten, overal.

01:52 --> 01:53
Alles door.

01:53 --> 01:57
Ook [email protected], onze eigen postbus.

01:57 --> 02:01
Die graven we door op zoek naar leuke aanmeldingen.

02:01 --> 02:05
De hotline is 06 20 15 15 29.

02:05 --> 02:10
Mocht je ergens iets tegenkomen waarvan je denkt dat dit een pareltje is,

02:10 --> 02:14
dan kunnen we hem behandelen in de podcast.

02:14 --> 02:20
We hebben op die hotline nog een reactie gehaald op een podcast.

02:20 --> 02:25
We hebben het eerder gehad over korte broeken en korte broeken op het werk.

02:25 --> 02:30
We hebben een reactie van Tinka gehad die zegt, hallo, hierbij mijn visie.

02:30 --> 02:35
Korte broeken op het werk vind ik oké voor mannen, maar ik ben wel enorm

02:35 --> 02:38
tegen mauwloos voor zowel mannen als vrouwen.

02:38 --> 02:41
Ik vind oksels gewoon niet fijn.

02:41 --> 02:44
En al helemaal niet als het buiten warm is.

02:44 --> 02:48
Mauwloos is absoluut geen optie, maar wel toegestaan, helaas.

02:48 --> 02:52
Omdat je naar elkaar als pakje sjek aan het kijken bent.

02:52 --> 02:56
Omdat het bij vrouwen het is? - Bij mannen ook.

02:56 --> 02:59
Of het nou vrouwen of mannen zijn, het is wat mij betreft...

02:59 --> 03:03
Als het niet in de huiselijke setting is met iemand waarbij je denkt,

03:03 --> 03:06
toon mij meer huid, dan is de onderkant van...

03:06 --> 03:09
Zeg jij dat vaak? O ja, toon mij meer huid?

03:09 --> 03:14
Is dat jouw repertoire? - Ja, dan zeg ik, hallo, toon ons meer huid.

03:14 --> 03:18
Dat gebeurt dan niet. - Dat is jouw headline op Tinder.

03:18 --> 03:21
Precies, ja. En maar naar links swipen.

03:21 --> 03:25
Wat vind jij? Want ik was redelijk over activistisch gesproken.

03:25 --> 03:28
Activistisch tegen de korte broek?

03:28 --> 03:29
Nee, kijk, ik vind dat je...

03:29 --> 03:33
Voor alles geldt dat het natuurlijk wel een beetje toonbaar moet zijn.

03:33 --> 03:38
Maar ik vind het heel raar dat je als man niet in een gewoon nette korte broek...

03:38 --> 03:41
Dan bedoel ik geen hardloopbroek of wat dan ook.

03:41 --> 03:47
Maar niet in een gewoon nette korte broek naar je werk kan op bloedhete dagen.

03:47 --> 03:49
Bloedhete. - Bloedhete dagen.

03:49 --> 03:55
Dus iets meer vrijheid, iets meer optie om een beetje comfortabel te kleden.

03:55 --> 03:59
Dat snap ik wel. Ik ken trouwens geen mannen die met...

03:59 --> 04:02
okselstonende kleding op het werk gaan plakken.

04:02 --> 04:03
Van die mauwloze shirtjes. - Zijn die er?

04:03 --> 04:06
Ja, die doe je niet aan naar je werk. - Nee, toch?

04:06 --> 04:09
Maar ik ken ook niemand die dat doet. Vrouwen hebben spaghettibandjes en zo.

04:09 --> 04:11
En jurkjes. - En jurkjes.

04:11 --> 04:15
Maar echt mauwloze shirts voor mannen op het werk.

04:15 --> 04:18
Dat je in een soort hemd loopt, zo'n vies hema onderhemd.

04:18 --> 04:21
Dat helemaal. Maar je hebt natuurlijk wel gewoon die...

04:21 --> 04:24
iets meer dan een hemd, maar zonder mauwen shirts.

04:24 --> 04:27
Maar dat zijn meer workout shirts of zo, denk ik.

04:27 --> 04:31
Workout shirts. Kijk jij nou toch eens even in de thermo zitten.

04:31 --> 04:32
In de gym zitten.

04:32 --> 04:34
Ja, nee, dus ik ben het...

04:34 --> 04:38
Hoewel ik dus niemand ken die mauwloos naar het werk gaat qua mannen...

04:38 --> 04:40
ben ik het zeker eens met Tinka.

04:40 --> 04:44
Ik denk dat Tinka ook vooral doelt op vrouwen die dan zonder mauwtjes...

04:45 --> 04:46
Ja.

04:46 --> 04:50
Maar geschoren oksels heb ik dan toch... Ik heb het niet zo op haar.

04:50 --> 04:52
Dat behoudt niet? - Nee.

04:52 --> 04:54
Ik zie het op je hoofd. - Ja, maar ook mannen die dan...

04:54 --> 04:57
zo'n t-shirt hebben met zo'n pluk borsthaar boven de...

04:57 --> 04:59
O, dat vind ik heel... - Ja, ik vind dat toch...

04:59 --> 05:00
Anyway. - Anyway.

05:00 --> 05:06
We hebben ook een nieuwe episode van ons Makkem-gebeuren.

05:06 --> 05:10
O, dat houdt niet op. - Dat houdt niet op. Niet vanzelf.

05:10 --> 05:13
En dat heeft alles te maken met dit fragment.

05:13 --> 05:17
MUZIEK

05:17 --> 05:19
Veel mensen herkennen dit wellicht. - Genoeg over seks.

05:19 --> 05:22
We gaan het hebben over antiek. Wat is antiek?

05:22 --> 05:23
O, dit is een mandje, of niet? - Ja.

05:23 --> 05:27
Antiek zijn goederen die meer dan 100 jaar oud zijn...

05:27 --> 05:29
en anders krijg je dus grootmoeders tijd.

05:29 --> 05:35
Een hilarisch herkenbaar item. - Dit is een heel mooi mandje...

05:35 --> 05:40
Van ombro Maxim. - ...gemaakt door de firma Tiggelaar.

05:40 --> 05:44
Het werd gebruikt op tafel... - Dan denk je, er is nog niks aan de hand.

05:44 --> 05:47
...als versiering en fruitmandje. - Veel te lang. Moet korter.

05:47 --> 05:50
En daar komt hij aan.

05:50 --> 05:52
Mandje van Tiggelaar, gemaakt in Makkem.

05:52 --> 05:54
Makkem! - Daar is hij!

05:54 --> 05:59
Makkem! Het mandje van Tiggelaar is gemaakt in Makkem.

05:59 --> 06:01
Het is toch schitterend? - Het is nooit over nagedacht.

06:01 --> 06:03
Mand. - Mand is van Makkem.

06:03 --> 06:05
Makkemmand. Mandmakkem.

06:05 --> 06:07
Want Makkem blijft ons achtervolgen.

06:07 --> 06:11
Makkem is en blijft een nagel aan onze doodskist.

06:11 --> 06:14
Maar het hele... Ik luisterde dit afgelopen week...

06:14 --> 06:17
...liet ik het nog een keer zien aan iemand...

06:17 --> 06:20
...omdat er nog steeds mensen zijn die dit niet kennen.

06:20 --> 06:24
Klik even op de link in de show notes, want het is een heel leuk filmpje.

06:24 --> 06:28
Maar toen dacht ik, het universum wil ons echt iets vertellen.

06:28 --> 06:31
Makkem is overal.

06:31 --> 06:36
Ja. - Makkem hier, Makkem daar, Makkem overal.

06:36 --> 06:38
Zullen we naar mijn brief gaan dan? - Ja.

06:38 --> 06:41
Vanuit Makkem gaan we door naar mijn brief.

06:41 --> 06:44
Ik ben deze week in Psychologie Magazine gedoken.

06:44 --> 06:46
O, nee toch. - Een paarrol.

06:46 --> 06:51
Hij lag bij de snackbar. - O, dat is superoude.

06:51 --> 06:55
Waarschijnlijk wel, waarschijnlijk is het 2009 of zo.

06:55 --> 06:57
Precies, ja. - Dat ligt inderdaad zo'n leesmap.

06:57 --> 07:01
Echt zo'n leesmap, weet je wel. - Kleinteoude spullen zijn dat altijd.

07:01 --> 07:04
Het ligt ook al maanden dezelfde Donald Duck in de brief.

07:04 --> 07:07
Dat ik me afvraag of ze überhaupt nog een abonnement hebben.

07:07 --> 07:10
Waarschijnlijk niet, die hebben gewoon voor één week een abonnement genomen.

07:10 --> 07:13
Die krijgen één keer zo'n map en daarna is het... - Nooit weer teruggestuurd.

07:13 --> 07:16
Maar dit leverde je toch ook altijd weer in?

07:16 --> 07:19
Ja, volgens mij was het een soort roulatie of zo. - Het was een soort roulatie, ja.

07:19 --> 07:22
Dus je kreeg een shitstorm van die bladen en dan om de twee weken of zo,

07:22 --> 07:25
dan namen ze het weer mee en dan kreeg je weer een nieuwe.

07:25 --> 07:28
Ja, en volgens mij hoe minder je betaalde, hoe ouder de meuk is of zo.

07:28 --> 07:32
Dus het ging dan steeds verder door naar de mensen die minder betaalden.

07:32 --> 07:36
Op zich is het wel een mooie manier om met die bedrukte bladen om te gaan.

07:36 --> 07:39
Want dat zijn allemaal bladen die een soort van over zijn, denk ik.

07:39 --> 07:43
En om die alsnog zeg maar regelmatig gelezen te laten worden.

07:43 --> 07:47
Volgens mij gaat alles wat bij de bruna ligt en niet verkocht wordt,

07:47 --> 07:50
gaat gewoon ook regelrecht terug het stort in.

07:50 --> 07:53
Dat blijft volgens mij de uitgever komt het weer ophalen.

07:53 --> 07:55
En gaat dan naar de leesmap.

07:55 --> 07:57
Ja, misschien gaat een deel dan naar de leesmap,

07:57 --> 08:00
maar een deel zal gewoon ook regelrecht de kniek aan je gaan.

08:00 --> 08:03
Maar de Psychologie Magazine,

08:03 --> 08:08
een waanzinnig interessant magazine natuurlijk over...

08:08 --> 08:10
Psychologie.

08:10 --> 08:11
Je verwacht het niet.

08:11 --> 08:13
Je verwacht het gewoon niet.

08:13 --> 08:15
Kijk, wij doen research.

08:15 --> 08:19
Het is duidelijk dat er zit zoveel werk in het voorbereiden van deze podcast.

08:19 --> 08:23
En ook de Psychologie Magazine heeft zo'n rubriek waarbij ze experts aan het woord laten.

08:23 --> 08:25
Dat is gewoon onuitputtelijk voor ons.

08:25 --> 08:28
Precies, maar er kunnen ook mensen zijn die zeggen,

08:28 --> 08:31
er kunnen ook niet genoeg experts aan het woord zijn.

08:31 --> 08:34
Nee, we willen meer experts.

08:34 --> 08:36
We willen graag meer experts en meer deskundigen.

08:36 --> 08:39
Willen we meer of minder experts? - Meer, absoluut.

08:39 --> 08:40
Absoluut meer. - Die winkels hoeven niet.

08:40 --> 08:42
Die zijn ook al failliet volgens mij.

08:42 --> 08:46
Voor je denken mensen dat we reclame aan het maken zijn.

08:46 --> 08:47
Dat moeten we niet willen met zo'n...

08:47 --> 08:49
Er zijn andere elektronica winkels misschien.

08:49 --> 08:51
Megapol, ook al failliet.

08:51 --> 08:53
Wat voor... Oh, Media Markt.

08:53 --> 08:55
Dat is misschien de grote. - BNC.

08:55 --> 08:57
BCC is ook failliet.

08:57 --> 08:59
Het gaat niet goed met... - Het gaat niet goed met...

08:59 --> 09:02
Maar opnieuw, daar gaat het niet over. - Nee, daar ging het niet over.

09:02 --> 09:05
Deze brief in de Psychologie Magazine heeft als titel

09:05 --> 09:08
'Ik wil een man die trots is op mij'.

09:08 --> 09:09
Oei. - Oei.

09:09 --> 09:13
Dat klinkt niet goed. - Ik zou blijven zoeken als ik jou was.

09:13 --> 09:15
Dat is een belediging voor de schrijver.

09:15 --> 09:20
Deze brief is door niemand ondertekend, wat ik wel opmerkelijk vind.

09:20 --> 09:22
Anoniempje. - Anoniempje zegt

09:22 --> 09:25
'Afgelopen week vroeg ik mijn vriend of hij me mooi vindt.

09:25 --> 09:28
Zijn antwoord was 'Ik vind je leuk'.

09:28 --> 09:31
Ze heeft een mooi karakter, denk ik. - Oh, God.

09:31 --> 09:36
'Dat deed mij zeer, maar het bevestigde ook wat ik de hele relatie al voel.

09:36 --> 09:40
Hij vindt me niet mooi. Over andere vrouwen kan hij dat wel zeggen.

09:40 --> 09:43
Is het normaal dat ik hier redelijk verdrietig van word?

09:43 --> 09:46
Dat ik een man wil die trots op mij is.'

09:46 --> 09:48
Arjan Spoormans.

09:48 --> 09:51
Wat vind jij?

09:51 --> 09:55
Los jij het probleem van Anoniempje er even op?

09:55 --> 09:58
Zeg iets leuks tegen Anoniempje. - Ik vind haar leuk.

09:58 --> 10:01
Ik vind dat ze heel mooi is. - En ik vind dat ze mooi schrijft.

10:01 --> 10:03
Mooi karakter.

10:03 --> 10:08
Oh, wat pijnlijk.

10:08 --> 10:14
Je weet niet in hoeverre ze zich het dan inbeeld.

10:14 --> 10:16
Er is wel iets aan de hand.

10:16 --> 10:22
Want kijk, ze heeft een A-voordeel.

10:22 --> 10:24
Ze heeft een eerlijke kerel.

10:25 --> 10:26
Hij ligt er in ieder geval niet.

10:26 --> 10:32
Hij ontwijkt wellicht de vraag of hij geeft een antwoord op een vraag die niet gesteld is.

10:32 --> 10:34
Maar hij ligt er in ieder geval niet.

10:34 --> 10:36
En dat zegt iets over zijn karakter.

10:36 --> 10:41
Want als je vrouw of je vriendin aan je vraagt, of je partner,

10:41 --> 10:44
wat kan natuurlijk andersom ook, maar in dit specifieke geval,

10:44 --> 10:49
dan kun je zeggen 'Ja, ik vind je mooi.'

10:49 --> 10:51
Dat kun je niet vinden. - Dat is de makkelijkste optie.

10:51 --> 10:54
Maar dat hoef je niet te vinden.

10:54 --> 10:56
Maar dan moet je liegen.

10:56 --> 10:58
En liegen doet zeer, als het goed is.

10:58 --> 11:00
Tenminste een beetje. - Ja?

11:00 --> 11:01
Ja. - Oké.

11:01 --> 11:03
Ik hoorde het je zeggen.

11:03 --> 11:06
En dus dat is ding één.

11:06 --> 11:11
Dus heeft... Maar de vraag is ook waarom...

11:11 --> 11:20
Vraag je dit en was ze blij geweest als hij had gezegd 'Ja, en dat was niet zo geweest.'

11:20 --> 11:21
Want je weet nooit...

11:21 --> 11:24
Maar dat weet je dan in ieder geval niet, dat hij ligt.

11:24 --> 11:26
Nu denkt ze 'Ik weet dat hij eromheen draait.'

11:26 --> 11:31
Nou, en nu weet ze... Ja, hij zegt ook geen 'Nee'.

11:31 --> 11:32
Hij zegt 'Nee, ik vind je niet mooi.'

11:32 --> 11:36
Het kan zijn dat het hem daarom helemaal niet te doen is.

11:36 --> 11:38
Ik bedoel, ze hebben kennelijk een relatie.

11:38 --> 11:40
Heb je niet voor niks, zou je zeggen. - Precies.

11:40 --> 11:44
Stel, hij vindt haar niet mooi, maar wel leuk.

11:44 --> 11:47
Dan is het een combinatie tussen innerlijk en uiterlijk.

11:47 --> 11:49
En het feit dat ze hard om zijn grapjes lacht.

11:49 --> 11:53
En weet ik veel wat, dat hij ze niet klaagt op het moment dat hij te hard over de snelweg rijdt.

11:53 --> 11:57
Ik bedoel, er kunnen allerlei redenen zijn waarom je je partner leuk vindt.

11:57 --> 12:04
Maar kennelijk is voor deze mevrouw het heel belangrijk dat ze hem ook mooi vindt.

12:04 --> 12:06
Ze wil mooi gevonden worden. - Ja.

12:06 --> 12:09
De titel is 'Ik wil een man die trots op mij is.'

12:09 --> 12:11
Maar dat is iets anders dan mooi gevonden worden.

12:11 --> 12:13
Ja, maar dat zal ze niet boven de eigen brief hebben gezet.

12:13 --> 12:16
Nee, maar dan heeft Psychologie Max een verkeerde titel erboven gezet.

12:16 --> 12:17
Ja, natuurlijk.

12:17 --> 12:19
Nou ja, zij zegt wel ergens in die brief toch, ergens de laatste zin,

12:19 --> 12:21
'Ik wil dat ik iemand heb die trots op mij is.'

12:21 --> 12:23
Ja, de laatste zin is 'Ik wil dat ik een man heb die trots op mij is.'

12:23 --> 12:25
Maar dat is inderdaad iets anders dan...

12:25 --> 12:26
Ja, wat mij betreft wel.

12:26 --> 12:31
Want je kunt ook trots zijn op de manier waarop iemand vrijwilligerswerk doet,

12:31 --> 12:36
marathons loopt, voor de ouders zorgt...

12:36 --> 12:38
De cassière uitvoert het. - Precies.

12:38 --> 12:41
Stofzuigt, kookt.

12:41 --> 12:44
Weet ik, gewoon... - Ja.

12:44 --> 12:47
Er zijn natuurlijk allerlei manieren of redenen waarom je trots op iemand kan zijn.

12:47 --> 12:50
Dat hoeft niet alleen maar om te zijn om hoe iemand eruit ziet.

12:50 --> 12:52
Het is sowieso lastig.

12:52 --> 12:57
Jij als iemand die wel eens in heteroseksuele relaties zich heeft bevonden,

12:57 --> 13:01
wat is het juiste antwoord op 'Lijkt mijn kont dik in deze broek?'

13:01 --> 13:05
'Lijkt mijn kont dik in deze broek?'

13:05 --> 13:07
Heb je die vraag nooit gehad? - Nee.

13:07 --> 13:10
'Lijk ik dik in dit shirt?' - Nee.

13:10 --> 13:12
Nee? - Dat is het idee...

13:12 --> 13:15
Dat is het idee, wat jij denkt, dat vrouwen aan een park...

13:15 --> 13:17
Dat is al valkuil in de relatie, hoor je altijd.

13:17 --> 13:23
Dat dan de vrouw vraagt of ze dik lijkt in die kleding en dat je dan nee moet zeggen.

13:23 --> 13:26
Ja, maar dat is een beetje gewoon alsof je...

13:26 --> 13:28
Dat zijn generaliserende grapjes, denk ik.

13:28 --> 13:33
Ik heb zo'n vraag nog niet gehad, maar ik heb wel eens een keer de vraag gehad...

13:33 --> 13:37
'Vind je me mooi?' Of 'Je zegt nooit dat ik je mooi vind.'

13:37 --> 13:40
Heb je jouw vriendin... - Anoniemtje, ja.

13:40 --> 13:41
Anoniemtje, is dat jouw vriendin?

13:41 --> 13:43
Nou, dat zou dan mijn ex-vriendin moeten zijn.

13:43 --> 13:46
Maar het is een hele oude, natuurlijk, hè?

13:46 --> 13:48
Een hele oude psychologie. Dus het zou kunnen.

13:48 --> 13:52
Ik zou dan... Ik zou niet zeggen...

13:52 --> 13:54
Kijk, ja...

13:54 --> 13:59
Die bevestiging zoekende vragen, daar zit natuurlijk hoe dan ook een probleem achter.

13:59 --> 14:01
Want op het moment dat je zegt...

14:01 --> 14:02
Die vraag is...

14:02 --> 14:07
Dus de situatie waarin die vraag ontstaat, is al problematisch.

14:07 --> 14:09
Want dan zeg je dus... - Zij vraagt het niet voor niks.

14:09 --> 14:14
Nee. Dus ergens is er een soort van onzekerheid, maar de vraag is hoe je die onzekerheid weghaalt.

14:14 --> 14:17
Want als ik zeg... Stel, dit wordt aan mij gevraagd. 'Vind je me mooi?'

14:17 --> 14:20
En dan zeg ik ja. Dan is het niet klaar.

14:20 --> 14:22
Want dan is er... Daarachter schuilt namelijk een probleem.

14:22 --> 14:24
Dan heb je te snel ja gezegd, waarschijnlijk.

14:24 --> 14:26
Nou ja, of er is dat, of je zegt...

14:26 --> 14:31
Maar uiteindelijk zal erop neerkomen dat je het niet vaak genoeg zegt.

14:31 --> 14:37
Maar het moment waarop je het niet vaak genoeg zegt, daarna kun je het nooit meer goed doen.

14:37 --> 14:40
Want dan zeg ik vaker 'ik vind je mooi'.

14:40 --> 14:42
Maar dan zeg je dat alleen maar omdat het verplicht is.

14:42 --> 14:44
Dus er zit een...

14:44 --> 14:47
Het is een soort van... Als je tegen iemand zegt 'je neemt nooit een bloemetje mee naar huis'...

14:47 --> 14:48
En op het moment dat je dan vervolgt...

14:48 --> 14:51
Wanneer moet je dan in godsnaam met een bloemetje thuiskomen...

14:51 --> 14:54
waardoor het niet lijkt alsof je doet omdat het verplicht is, maar het spontaan is.

14:54 --> 14:55
Maar het is nooit meer spontaan.

14:55 --> 14:59
Dus daarna wordt het hele bloemetjesding...

14:59 --> 15:01
wordt iets problematisch.

15:01 --> 15:03
En dat heb je met zo'n vraag natuurlijk ook ergens.

15:03 --> 15:05
Dus ik denk dat je beter...

15:05 --> 15:07
Je zou in zo'n geval denk ik beter...

15:07 --> 15:10
Krijgen we nog een expert die een antwoord op geeft?

15:10 --> 15:13
Ik denk dat je beter een gesprek kunt voeren...

15:13 --> 15:16
over de manier waarop je elkaar waardeert...

15:16 --> 15:19
dan dat je zo direct allerlei vragen gaat stellen...

15:19 --> 15:21
waarbij het antwoord je of niet bevalt...

15:21 --> 15:23
of het feit dat...

15:23 --> 15:26
Omdat het inhoudelijk afwijkt of omdat je...

15:26 --> 15:28
Het antwoord op de vraag het probleem niet is.

15:28 --> 15:31
Ja, omdat je het echte antwoord op de vraag niet wil horen.

15:31 --> 15:33
Dat hebben we natuurlijk ook al eerder in beeld gehoord.

15:33 --> 15:35
Ja, dat is dit natuurlijk ook niet nog meer.

15:35 --> 15:37
Ik vind je leuk is niet goed, want het gaat om mooi.

15:37 --> 15:39
Ja, er moet mooi van worden.

15:39 --> 15:44
Psychologie Magazine heeft relatietherapeut Jean-Pierre gebeld.

15:44 --> 15:46
Ach, fijn dat een man dit probleem mag beantwoorden.

15:46 --> 15:49
Ja, daar heb je toch wel een voor. -Dat vind ik chill.

15:49 --> 15:50
Jean-Pierre begint met...

15:50 --> 15:53
Vragen om een complimentje is natuurlijk niet ziek.

15:53 --> 15:55
Dus ze krijgt eerst meteen een pet... -Pas.

15:55 --> 15:57
Zo van Jean-Pierre. -Hoe durf je...

15:57 --> 16:01
Anoniemtje. -Hoe durf je om een compliment te vragen?

16:01 --> 16:05
Vind je mij mooi? Ben ik je liefje? Hou je nou wel van me?

16:05 --> 16:08
Zulke vragen komen overals gezeur, zegt Jean-Pierre opnieuw.

16:08 --> 16:11
En als Jean-Pierre het zegt, hij is expert, dan is het zo.

16:11 --> 16:14
Ik vermoed dat je vriend daarom zei dat hij je leuk vindt.

16:14 --> 16:16
Eigenlijk zei hij, hou eens op met aandachtvragen.

16:16 --> 16:20
Ik vind Jean-Pierre heftig. -Wajow.

16:20 --> 16:22
Ik denk dat anoniemtje inmiddels spijt heeft.

16:22 --> 16:25
Ik denk dat anoniemtje met de mes in de pols op de bank zit.

16:25 --> 16:27
Een anoniem snij is inmiddels. -Godverdorie.

16:27 --> 16:29
Bloed over dat hele Psychologie Magazine.

16:29 --> 16:30
1-1-3. -1-1-3, ja.

16:30 --> 16:32
Die andere.

16:34 --> 16:35
Hij gaat verder.

16:35 --> 16:40
Maar ja, klaarblijkelijk zegt hij nooit uit zichzelf iets aardigs.

16:40 --> 16:43
Ik kan me best voorstellen dat je dan toch naar complimentjes gaat vissen.

16:43 --> 16:45
Hij draait een klein beetje bij.

16:45 --> 16:48
Ook al weet je heus wel dat hij het niet sterk overkomt.

16:48 --> 16:49
Klats. -Klats.

16:49 --> 16:51
Dus dit is als een bokswedstrijd. Je mept iemand naar de grond...

16:51 --> 16:53
en dan geef je iemand een hand. Kom maar overheen.

16:53 --> 16:56
En dan staat iemand en bam. Nog even.

16:56 --> 16:58
Er is wel een tip.

16:58 --> 17:01
Er bestaat gelukkig een betere strategie om complimenten te krijgen.

17:01 --> 17:03
Zelf complimenten geven.

17:03 --> 17:05
Goed voorbeeld doet goed volgen.

17:05 --> 17:06
Zeg niet tegen je vriend...

17:06 --> 17:08
je vindt andere vrouwen wel mooi en mij niet.

17:08 --> 17:12
Maar zeg, je hebt een goed oog voor vrouwelijkschoon.

17:12 --> 17:13
Tsss.

17:13 --> 17:19
Sorry, ik kan met niet z'n erg... -We gaan Jean-Pierre even bellen.

17:19 --> 17:22
Zeg hem dat hij mooi is en slim en opwindend.

17:22 --> 17:24
Dus haakjes, als dat zo is.

17:24 --> 17:26
Ja, maar dat is dus het punt.

17:26 --> 17:28
Deze brief gaat echt alle kanten op.

17:28 --> 17:30
Dit antwoord gaat alle kanten op.

17:30 --> 17:33
Binnen de kortste keren zal hij ook iets aardigs zeggen over jou...

17:33 --> 17:35
tegen jou, zegt Jean-Pierre.

17:35 --> 17:38
Misschien zegt hij dan nog steeds niet dat je mooi bent...

17:38 --> 17:39
omdat hij je inderdaad niet mooi vindt.

17:39 --> 17:43
Wat zegt hij? Dit is wat Jean-Pierre in zijn antwoord...

17:43 --> 17:45
Waar gaat dit heen? Wat is dit? -Dat kan natuurlijk.

17:45 --> 17:48
Hij vindt je misschien wel slim of grappig, maar niet mooi, punt.

17:48 --> 17:51
Betekent dat dat je inderdaad niet mooi bent...

17:51 --> 17:54
of dat hij stront in zijn ogen heeft?

17:54 --> 17:59
Dit heb je niet verzonnen. -Nee, dit heeft psychologie...

17:59 --> 18:03
misschien maar inderdaad werkelijk afgedrukt als antwoord van Jean-Pierre.

18:03 --> 18:04
Oh my God.

18:04 --> 18:07
Ik ga Jean-Pierre niet bellen als ik ooit een relatiecrisis heb.

18:07 --> 18:12
Nou, op een moment, als ik wil dat die relatiecrisis wat vergroot wordt...

18:12 --> 18:15
of als ik denk, nou, ik heb misschien iets te veel zelfvertrouwen...

18:15 --> 18:18
Ik kom er niet vanaf. -Ik kom er niet vanaf.

18:18 --> 18:21
Op een natuurlijke manier kun je altijd nog Jean-Pierre bellen.

18:21 --> 18:23
Lieve hemel. -Mijn hemel.

18:23 --> 18:27
Wat moet je... Wat is nou kortweg...

18:27 --> 18:29
Anoniemtje moet je complimenten gaan geven.

18:29 --> 18:32
En dan hopen, hopen, hopen dat ze er eentje terugkrijgt.

18:32 --> 18:35
Bidden, bidden, vingers gekruist en dan maar hopen.

18:35 --> 18:39
Of misschien een plastische chirurgie.

18:39 --> 18:42
Ja, vooral als ze te lelijk is. -Ja, als ze daadwerkelijk te mooi is.

18:42 --> 18:44
Dat het niet mooi is. -Nee.

18:44 --> 18:46
Maar ik heb niet het idee dat ze niet mooi...

18:46 --> 18:49
Ik snap wel, ik snap de theorie...

18:49 --> 18:52
Wat zie je er mooi uit vandaag, dat je hoopt dat diegene...

18:52 --> 18:55
dat dat terugkomt, dat begrijp ik.

18:55 --> 18:58
Dus het is op zich de moeite van het proberen waard.

18:58 --> 19:03
Maar Jean-Pierre weet niet heel erg helder...

19:03 --> 19:08
een vastomlijnd advies verder te geven, krijg ik zelf de indruk.

19:08 --> 19:10
Of Jean-Pierre vindt het anoniemtje ook niet mooi...

19:10 --> 19:12
zonder dat hij er gezien heeft.

19:12 --> 19:17
Ik wist niet dat Psychologie Magazine...

19:17 --> 19:19
Ik snap nu... Dit is gewoon de manier om...

19:19 --> 19:22
Is dit omgekeerde Psychologie Magazine?

19:24 --> 19:25
Heb ik het verkeerde blad gepakt?

19:25 --> 19:27
Heb je hem verkeerd omgelezen?

19:27 --> 19:32
Misschien als je hem omdraait, dat er gewoon een heel logisch...

19:32 --> 19:34
heel logisch tekst staat.

19:34 --> 19:35
Maar dit is ook de manier...

19:35 --> 19:37
Dit is gewoon de manier waarop Psychologie Magazine...

19:37 --> 19:40
zijn abonnees ook wenste houden.

19:40 --> 19:42
Je zorgt gewoon dat ze allemaal voorkomen depressief zijn...

19:42 --> 19:44
na het lezen van dat blad, denk ze.

19:44 --> 19:46
Ik heb het toch wel weer nodig. Ik moet eventjes een adviesje...

19:46 --> 19:48
Elke keer weer een lichtpuntje, hoor.

19:48 --> 19:51
Ja, Psychologie Magazine, ik kom er altijd zo heerlijk van tot stress.

19:51 --> 19:54
Het is altijd goed om te weten dat mensen het slechter hebben dan ik.

19:54 --> 19:56
Dat is zeker zo, inderdaad. -Dat is waarschijnlijk zo.

19:56 --> 19:58
Nou, waar dat dan gaat...

19:58 --> 20:01
Heb je een brilje? -Ja, hier zit een mooie doorgang...

20:01 --> 20:06
naar mijn brief. Die komt... Ik val toch in herhaling.

20:06 --> 20:08
Nee. Is het zover?

20:08 --> 20:11
Het is zover. We keren terug naar de Telegraaf.

20:11 --> 20:13
Altijd fijn.

20:13 --> 20:16
De Telegraaf heeft een brievenrubriek. Daar hebben we natuurlijk over gehad.

20:16 --> 20:21
Twee weken geleden nog, natuurlijk. Vanwege het briefje van Plasterk.

20:21 --> 20:26
Deze brief heeft daar niks mee te maken.

20:26 --> 20:30
Zo goed om te weten. Het heeft ook niet de voorpagina van de Telegraaf gehaald.

20:30 --> 20:34
Maar het staat onder het kopje 'Goed nieuws'.

20:34 --> 20:38
Zijn kopje 'Goed nieuws'? -Nee, dat is de kop van de brief.

20:38 --> 20:40
Oké. Ik ben benieuwd.

20:40 --> 20:44
Er is veel onvrede in Nederland. -Vooral bij de Telegraaf.

20:44 --> 20:45
Precies.

20:45 --> 20:50
Constateert Geesje Visser uit Kampen.

20:50 --> 20:54
Zo is de brief in ieder geval ondertekend. Dus ik ga ervan uit dat het klopt.

20:54 --> 20:57
Als ik het nieuws volg, denk ik vaak...

20:57 --> 21:00
...gaat het wel goed in dit land.

21:00 --> 21:05
Als je een andere krant aan de Telegraaf zou lezen, zou je daar iets anders over denken?

21:05 --> 21:09
Er is ongetwijfeld armoede in Nederland.

21:09 --> 21:13
Ook onder de werkenden. Kijk, Geesje, die sluit de ogen er niet voor.

21:13 --> 21:17
Die houdt dat zeker voor mogelijk.

21:17 --> 21:20
Het zal je maar treffen.

21:20 --> 21:22
Zeker.

21:22 --> 21:25
Tot nu toe was het niet zo erg. -Nee, nog weinig op aan te maken.

21:25 --> 21:32
Toch hebben heel veel mensen het goed gezien de volle terrassen...

21:32 --> 21:35
...en vooral in het weekend de volle restaurants...

21:35 --> 21:39
...en de drukte op Schiphol met vakantiegangers.

21:39 --> 21:42
Daar lees je nooit iets over.

21:42 --> 21:46
'Goed nieuws' is geen nieuws, zullen we maar zeggen.

21:46 --> 21:47
Nee, dat is waar.

21:47 --> 21:52
Anne Aldus, Geesje Visser uit Kampen.

21:52 --> 21:53
Ja.

21:53 --> 21:57
Dus, kortom...

21:57 --> 22:03
Als ik Geesje Visser haar standpunt... -De geestje van haar brief, zeg maar.

22:03 --> 22:05
Jezus. Inderdaad.

22:05 --> 22:10
Als ik die een beetje extra polerig, zoals dat dan zo mooi heet, dus groter maak...

22:10 --> 22:13
Geesje ben je kwijt nu, hoor.

22:13 --> 22:17
Ja, die zitten Visser daar het onderwerp...

22:17 --> 22:21
Die heeft te kampen met het feit dat ze het allemaal niet meer kan volgen.

22:21 --> 22:24
Nou, anyway... -Maak je punt.

22:24 --> 22:29
Dan de volle terrassen, de drukte op Schiphol...

22:29 --> 22:33
...de drukte in de restaurants, vooral in het weekend...

22:33 --> 22:38
...want door de week zijn die restaurants helemaal niet vol.

22:38 --> 22:45
Dat zet zij weg tegen het feit dat er vooral veel gesproken wordt over armoede.

22:46 --> 22:48
Is dat logisch? -Nee.

22:48 --> 22:51
Waarom is dat niet logisch? -Die twee kunnen prima naast elkaar bestaan.

22:51 --> 22:55
Er is heel veel armoede, maar er is ook heel veel...

22:55 --> 22:59
...rijkdom, of in ieder geval mensen die niet arm zijn.

22:59 --> 23:02
Ja. -En die kloof is juist het probleem, toch?

23:02 --> 23:08
Tussen arm en rijk. Het feit dat er hele arme mensen en hele rijke mensen zijn...

23:08 --> 23:12
...en ook een deel wel in het midden, natuurlijk, maar dat is toch precies juist het probleem.

23:12 --> 23:18
Maar waarom zie je dat dan niet terug in de media's?

23:18 --> 23:20
De mainstream media's. -Dat is echt uit complot, toch?

23:20 --> 23:23
Waarom zien we dat dan niet, Martin?

23:23 --> 23:26
Waarom horen we daar nooit wat over op het nieuws?

23:26 --> 23:28
Volgens mij zien we toch best wel vaak op het nieuws...

23:28 --> 23:31
...dat het eerste mooi weer is en de mensen weer op de terrassen zitten.

23:31 --> 23:35
Dat, plus sowieso zie je volgens mij... -Rekorddrukte op Schiphol.

23:35 --> 23:39
...wel heel veel goed nieuws met medische doorbraken.

23:40 --> 23:44
Ik noem dat even als voorbeeld van goed nieuws, maar volgens mij is het echt niet zo...

23:44 --> 23:46
...dat er alleen maar slecht nieuws gebracht wordt.

23:46 --> 23:48
Dat denk ik ook niet.

23:48 --> 23:54
Maar wat vindt Geertje Visser nou precies het probleem, denk je?

23:54 --> 24:01
Ja, ik weet het niet. Zij heeft het idee dat het een negatief bericht wordt.

24:01 --> 24:05
Maar volgens mij is juist de Telegraaf waar zij haar brief naartoe schrijft...

24:05 --> 24:09
...een van de kranten die vol op de negativiteit zit.

24:09 --> 24:11
Ja, meestal wel, ja. Behalve als...

24:11 --> 24:16
Misschien moeten ze trouwers gaan lezen, waar jij nou op het moment op bent.

24:16 --> 24:21
Ja, nou ja, kijk, het is natuurlijk wel zo dat als je het nieuws volgt...

24:21 --> 24:24
...dan word je natuurlijk over het algemeen niet bijster, gelukkig, van.

24:24 --> 24:28
Want er is natuurlijk wel vaak de dingen die verkeerd gaan.

24:28 --> 24:33
Maar wat ik interessant vind, is dat zij op de een of andere manier...

24:33 --> 24:39
Zij heeft wel oog voor het feit dat er heus wel armoede is, maar er gaat ook veel goed.

24:39 --> 24:43
Maar op de een of andere manier wil je toch ook aandacht voor de mensen...

24:43 --> 24:46
...die niet op het terras zitten of niet in het vliegtuig.

24:46 --> 24:51
Ja, en nieuws is datgene wat afwijkt van de norm, wordt wel gezegd.

24:51 --> 24:59
Dus dat is vaak negatief, want dingen wijken vaak in een negatieve vijze af van de vorm.

24:59 --> 25:03
Maar al die mensen die op het terras zitten, ja, dat is dan...

25:03 --> 25:07
Behalve als het de eerste zomerse dag van het jaar is, dan wijkt dat af.

25:07 --> 25:10
Of juist midden in de winter, omdat het hartstikke warm is, dan wijkt het weer af.

25:10 --> 25:12
En dan zie je wel weer met die mensen over het...

25:12 --> 25:17
Maar op het moment dat mensen gewoon op een doordewekse zaterdag in een restaurant zitten...

25:17 --> 25:20
...dan wijkt dat niet per se af van de norm, zou ik zeggen.

25:20 --> 25:27
Nee, maar om dan aan Geesje Visser uit Kampen haar behoeften te voldoen...

25:27 --> 25:32
...moet je op het moment dat je het hebt over armoede, dus deze mensen in arm, kijk, voedselbank...

25:32 --> 25:35
...moet je vervolgens aan het einde van het nieuws uit hem nog wel even laten zien...

25:35 --> 25:38
...dat er ook mensen zijn die op het terras zitten aan een rosé te nippen...

25:38 --> 25:40
...in hun ondergaanszonnetje met een Gucci zonder bril op.

25:40 --> 25:44
Is dat dan, zeg maar... -Ja, is dat dan de balans die Geesje wil?

25:44 --> 25:46
Die Geesje Visser uit Kampen, hè? Dat is belangrijk.

25:46 --> 25:50
Sowieso ook de recorddrukte is op Schiphol en zo.

25:50 --> 25:54
De Telegraaf heeft er een soort van beleid van gemaakt...

25:54 --> 25:59
...dat heel Nederland maar recht heeft om op vliegvakantie te gaan of zo.

25:59 --> 26:02
Op het moment dat het te druk is op Schiphol, dan is het schande...

26:02 --> 26:07
...want we moeten toch allemaal niet in de rij hoeven staan op Schiphol...

26:07 --> 26:09
...want we hebben toch allemaal recht om twee weken op vakantie te gaan...

26:09 --> 26:12
...als hardwerkende Nederlanders. -Zeker, de hardwerkende Nederlanders.

26:12 --> 26:15
Naar de Griekse zon, want dat is het enige waar we naartoe kunnen.

26:15 --> 26:20
Of naar Barcelona vliegen voor zestientjes. -Ja, precies.

26:21 --> 26:24
Dus dat het zo druk is op Schiphol, dat wijkt dan ook niet op.

26:24 --> 26:28
Maar gaat het goed in Nederland? -Er gaat heel veel goed in Nederland.

26:28 --> 26:30
Er gaat ook heel veel niet goed in Nederland.

26:30 --> 26:32
Er gaat, denk ik, heel...

26:32 --> 26:35
Wij als land hebben het volgens mij best aardig voor elkaar...

26:35 --> 26:40
...zeker als je ons vergelijkt met derde wereldlanden, om het dan maar zo te zeggen.

26:40 --> 26:42
Maar ook ten opzichte van landen om ons heen.

26:42 --> 26:45
Wij zijn beide wel liefhebbers van spoor.

26:45 --> 26:48
Als je kijkt naar de Nederlandse spoorwegen, los van de NS...

26:49 --> 26:53
...maar het spoor in Nederland, over het algemeen gaat dat best goed.

26:53 --> 26:56
En is dat in de landen om ons heen, jij weet dat beter dan ik...

26:56 --> 26:58
...Duitsland, België, is dat een stuk minder.

26:58 --> 27:01
Ja, dat is eigenlijk nergens zo goed als hier.

27:01 --> 27:04
Maar moeten we dan aandacht geven aan de dingen...

27:04 --> 27:09
Er gaat veel goed, moeten we dan aandacht geven aan de dingen die goed gaan...

27:09 --> 27:12
...of moeten we juist aandacht vragen voor de dingen die niet goed gaan?

27:12 --> 27:16
Want dat is uiteindelijk het conflict waar Geesje Visser uit Kampen in zit.

27:16 --> 27:20
Ik denk dat wat ik net zei over nieuws is iets wat afwijkt.

27:20 --> 27:23
Dat dat gewoon staat. Op het moment dat er goed nieuws is...

27:23 --> 27:28
...op het moment dat er medicijnen tegen kanker worden gevonden...

27:28 --> 27:30
Ja, maar is ook een afwijking van de norm, maar dan de goede kant op.

27:30 --> 27:32
Zeker, maar dan de goede kant op.

27:32 --> 27:35
Het is echt niet zo dat alleen maar nieuws slecht mag zijn.

27:35 --> 27:37
Maar is dan het bewijs dat het hier goed gaat...

27:37 --> 27:41
...dat er zoveel aandacht is voor wat niet goed gaat?

27:41 --> 27:43
Wauw. -Dat is de hele dingen.

27:43 --> 27:49
Omdat de dingen die niet goed gaan afwijken van de norm, want het is nieuws...

27:49 --> 27:51
...kun je dus zeggen dat er zo weinig niet goed gaat...

27:51 --> 27:54
...dat we daarom daar zoveel aandacht naar besteden.

27:54 --> 27:58
Sorry, dit gaat me echt te diep. -Zeker op zaterdagochtend.

27:58 --> 28:00
Zeker op zaterdagochtend.

28:00 --> 28:03
Ik zet nog een kopje koffie en dan kom ik bij je terug.

28:03 --> 28:09
Ik vond dit een diepe... -Ja, dit is een diepe analyse.

28:09 --> 28:13
Maar ik probeer 'm nog één keer, ook na het pingeltje.

28:13 --> 28:14
Dus je hebt... -Pingeltje is het einde, hè?

28:14 --> 28:19
Ja, dus je hebt een hele grote... Er gaat heel veel goed.

28:19 --> 28:21
Nieuws is een afwijking van de norm.

28:21 --> 28:25
Dus het zou je kunnen zeggen, hoe meer het gaat over alles wat negatief is...

28:25 --> 28:31
...hoe meer er dus goed is, omdat het dan steeds minder afwijkt van de norm.

28:31 --> 28:34
Of zo, snap je? -Ik vind 'm nog steeds ingewikkeld.

28:34 --> 28:37
Ik weet ook niet of 'ie klopt, eigenlijk. -Ik denk ook niet dat het klopt.

28:37 --> 28:40
Maar goed, er gaat heel veel goed in Nederland.

28:40 --> 28:44
Maar het is goed dat we aandacht blijven houden voor de dingen die niet goed gaan.

28:44 --> 28:48
Maar ik kan me wel voorstellen dat het fijn is voor de balans...

28:48 --> 28:51
...om af en toe ook iets uit te lichten wat niet afwijkt van de norm.

28:51 --> 28:56
Zodat we met elkaar ook even een beetje een reëel beeld krijgen...

28:56 --> 28:58
...over waar we het nou eigenlijk over hebben.

28:58 --> 29:02
En dat is dus armoede, waar Geertje Visser uit Kampen dan over begon.

29:02 --> 29:04
Waar komt ze vandaan? -Kampen.

29:04 --> 29:08
Misschien niet helemaal het juiste voorbeeld.

29:08 --> 29:13
Maar een aantal dingen die we natuurlijk aantoonbaar beter voor elkaar hebben...

29:13 --> 29:17
...dan elders, zou misschien wel fijn zijn om daar wat meer licht op te krijgen.

29:17 --> 29:20
Iets meer goed nieuws in het nieuws kan ook geen kwaad, zeker niet.

29:20 --> 29:26
Want als iemand die nieuwsuitzendingen maakt, is dat ook elke dag een hoop ellende.

29:26 --> 29:28
En het is ook... Ja.

29:28 --> 29:31
Je bent toch af en toe in staat om de abonnement op je krant op te zeggen...

29:31 --> 29:33
...of gewoon de NOS-journaal of het RTL Nieuws niet meer aan te zetten.

29:33 --> 29:37
Omdat je denkt, ja, allemaal dingen waar ik geen controle over heb...

29:38 --> 29:42
...niks aan kan doen, laat maar even. -Kan me dat gevoel heel goed voorstellen.

29:42 --> 29:45
Dan gaan we een oude aflevering van Ron's Honeymoon Quiz terugkijken.

29:45 --> 29:47
Of Omroep Maxime. -Of Omroep...

29:47 --> 29:49
Bijvoorbeeld? -Mooi teruggebracht.

29:49 --> 29:54
Dit was dan wel het finale, Pingletje. -Dit was 'm echt?

29:54 --> 29:55
Ja, dit was 'm echt. -Aflevering 7.

29:55 --> 29:58
Aflevering 7 van de brievenrubriek. Hij zit er alweer op.

29:58 --> 30:03
Je zaterdagochtend is begonnen, je weekend is begonnen. Geniet ervan.

30:03 --> 30:06
Als je wil reageren op deze podcast of je wil je eigen brief kwijt...

30:07 --> 30:09
...of je eigen dilemma of je eigen ei... -Of je ei.

30:09 --> 30:13
Precies. Wel gepeld graag met een beetje zout.

30:13 --> 30:16
Mag ook gebakken. Dan moet hij sowieso gepeld zijn.

30:16 --> 30:19
Het is op zaterdagochtend. -Het is op zaterdagochtend, dus het kan.

30:19 --> 30:23
Stuur hem dan eventjes naar [email protected].

30:23 --> 30:27
Slide in de DM's op Instagram. Sowieso leuk op het moment dat je ons daar volgt.

30:27 --> 30:33
Of stuur hem naar de brievenrubriek hotline 0620 15 15 29.

30:33 --> 30:36
0620 15 15 29.

30:36 --> 30:39
En in je podcast-app.

30:39 --> 30:42
Likey, subscripey, duimpje omhoog. Laat even weten wat je van de podcast vindt.

30:42 --> 30:47
Deel het met je vrienden en familie. -Precies. Iedereen en zijn moeder.

30:47 --> 30:50
Want dan wordt de zaterdagochtend...

30:50 --> 30:54
De brievenrubriek community wordt alleen maar groter.

30:54 --> 30:56
Het wordt heel gezellig. -Heel gezellig.

30:56 --> 30:58
En weet je wat ook leuk is? -Nou?

30:58 --> 31:02
We zijn er volgende week weer. -O ja? Gewoon nog een keer.

31:02 --> 31:04
Met de brievenrubriek. -Elke zaterdag.

31:04 --> 31:07
Elke zaterdag. -In je podcast.

31:07 --> 31:10
Lekker op zaterdagochtend. -De brievenrubriek.

31:10 --> 31:30
....