Arjan en Martin lossen grote en kleine problemen op aan de hand van berichten uit de brievenrubrieken van kranten, tijdschriften, websites en onze eigen mailbox. Arjan en Martin lossen grote en kleine problemen op uit de brievenrubrieken van kranten, tijdschriften, websites en onze eigen mailbox.


6: Opgebiechte affaire & elitaire kruiswoordpuzzels

Ondertitels voor deze podcast verschijnen hier.

Dit transcript is automatisch gegenereerd.   Bekijk platte tekst

Kun je een relatie nog redden, nadat je parter een (kortstondige) affaire heeft opgebiecht? Die vraag staat centraal in de brief die Martin heeft gevonden op internet. Arjan volgde een saga in de VPRO-gids, waar lezers zich ernstig opwinden over hoe elitair de kruiswoordpuzzel is.

Links:

Praat mee:




Transcript

Dit transcript is automatisch gegenereerd en kan fouten bevatten. Speel de audio af op deze pagina om mee te lezen tijdens het luisteren.

6

00:00 --> 00:03
Martin, Arjan, goede zaterdagochtend.

00:03 --> 00:05
Hallo, we zijn er weer.

00:05 --> 00:09
Ik heb een brief meegenomen over een paar brieven over een prangende kwestie.

00:09 --> 00:11
Heb jij meer dan dit?

00:11 --> 00:14
Ja, nou er is een prangende kwestie in de VPRO-gids.

00:14 --> 00:16
En daar vinden mensen wat van.

00:16 --> 00:19
En daar ga ik het over hebben deze week in de Brievenrubriek.

00:19 --> 00:24
De Brievenrubriek.

00:24 --> 00:26
We zijn er weer.

00:26 --> 00:29
De Brievenrubriek, aflevering 6 op zaterdagochtend.

00:29 --> 00:31
God wat een hoop informatie.

00:31 --> 00:34
Het wordt steeds langer ook.

00:34 --> 00:38
Het briefje wordt niet korter, maar blijft net zo lang.

00:38 --> 00:41
Welkom, hartelijk welkom in aflevering 6.

00:41 --> 00:43
Hartelijk zaterdagochtend.

00:43 --> 00:45
Aflevering 6 van de Brievenrubriek.

00:45 --> 00:49
In het eerste seizoen van dit audio gebeuren.

00:49 --> 00:52
We zitten er weer klaar voor.

00:52 --> 00:54
Martin aan de ene kant en ik ben Arjan.

00:54 --> 00:58
Wij praten iedere zaterdagochtend brieven door.

00:58 --> 01:00
We struinen de internets af.

01:00 --> 01:02
Het wereldwijde internet.

01:02 --> 01:04
De tijdschriften, de kranten.

01:04 --> 01:07
De hele mikmak, onze eigen social media, onze mailbox.

01:07 --> 01:09
Ze kunnen overal vandaan komen.

01:09 --> 01:12
Jij neemt er eentje mee, ik neem er eentje mee.

01:12 --> 01:14
En dan gaan we erover praten.

01:14 --> 01:17
We hebben tot nu toe elke keer andere brievenrubrieken gehad.

01:17 --> 01:19
Dat is ook wel leuk.

01:19 --> 01:21
We hebben nog niks hergebruikt.

01:21 --> 01:23
Ik heb deze week ook weer een nieuwe.

01:23 --> 01:25
Ik heb ook weer een andere bol.

01:25 --> 01:27
Het gaat niet eeuwig zo door.

01:27 --> 01:29
Leuk dat je luistert.

01:29 --> 01:33
Wil jij iets vertellen over waar jouw brief over gaat?

01:33 --> 01:36
Mijn brief komt uit een rubriek die heet 'Asking for a friend'.

01:36 --> 01:38
Op de website van RTL Nieuws.

01:38 --> 01:40
Oh.

01:40 --> 01:43
Bestaat dit? Wat is dit voor 'Asking for a friend'?

01:43 --> 01:47
Dit is een rubriek waarbij mensen een vraag kunnen stellen.

01:47 --> 01:50
Net als jij vorige week liet horen uit.

01:50 --> 01:52
Het was de Denk Tank uit de Libella.

01:52 --> 01:54
Hier laten ze ook een expert erop los.

01:54 --> 01:56
Ik ga je zo vertellen wat voor expert.

01:56 --> 01:58
Die dan een antwoord geeft op de vraag.

01:58 --> 02:00
Dit zijn 'Asking for a friend'.

02:00 --> 02:03
Dus het zijn vragen die mensen niet durven stellen.

02:03 --> 02:05
Of die ze moeilijk vinden om te stellen.

02:05 --> 02:10
Heeft dit te maken met iets met relaties of seks?

02:10 --> 02:12
Oh ja. Wat heerlijk.

02:12 --> 02:14
Daar kan ik nu al naar uitkijken.

02:14 --> 02:17
Mijn onderwerp heeft dat helemaal niet.

02:17 --> 02:19
Heb je een serieuze brief?

02:19 --> 02:20
Nou, niet echt.

02:20 --> 02:22
We moeten niet te serieus worden.

02:22 --> 02:24
Vorige week hebben we met ons enorm in politiek gewabbeld.

02:24 --> 02:26
Daar hebben we klachten over gehad.

02:26 --> 02:29
Dat dit niet is waar mensen op zaterdagochtend over zitten te wachten.

02:29 --> 02:31
Op zitten te wachten.

02:31 --> 02:35
Het grappige is dat we nu nog steeds niks weten over het afloop van...

02:35 --> 02:41
Want dit is dezelfde dag van de opname als vorige week.

02:41 --> 02:43
Ach, nou ja, we gaan door.

02:43 --> 02:45
Jouw brief is deze week als eerst.

02:45 --> 02:50
Ja. Ik kwam dit tegen op Instagram.

02:50 --> 02:55
Ik kwam het in een story voorbij zetten over dat er ophef is.

02:55 --> 03:00
#ophef bij de VPRO.

03:00 --> 03:04
De degelijke VPRO.

03:04 --> 03:07
Ja, inderdaad. De VPRO staat toch voor degelijkheid.

03:07 --> 03:10
Maakt goede programma's, doorvochten programma's.

03:10 --> 03:13
De avondshow met Arjen Lubach is onder andere van de VPRO.

03:13 --> 03:15
Nou, anyway.

03:16 --> 03:22
De lezers van de VPRO-gids, dus dat zijn leden van de VPRO die dan ook nog de gids krijgen.

03:22 --> 03:31
Die rollen kennelijk over elkaar over de vraag of de kruiswoordpuzzel niet te elitair is.

03:31 --> 03:34
[LACHT]

03:34 --> 03:36
Wacht even, sorry.

03:36 --> 03:39
Je mag ook niks weten, hoor.

03:39 --> 03:40
[LACHT]

03:40 --> 03:42
Nu zijn kruiswoordpuzzels.

03:42 --> 03:44
Krijg je ook kanker van kruiswoordpuzzel?

03:44 --> 03:52
Nee, maar er schijnt wel een pedofiele complottheorie rondom kruiswoordpuzzel.

03:52 --> 03:54
Nee, weet ik niet.

03:54 --> 03:58
Maar ik denk niet dat je kanker krijgt van kruiswoordpuzzel.

03:58 --> 04:00
Misschien een eien kruis.

04:00 --> 04:03
Nee, ga door.

04:03 --> 04:06
Maar er is dus kennelijk een discussie gaande.

04:06 --> 04:07
Er is ophef.

04:07 --> 04:10
Er is ophef, er is een discussie gaande in de VPRO-gids.

04:10 --> 04:13
Want is een kruiswoordpuzzel nou elitair of niet?

04:13 --> 04:19
Is het idee dat de lezers van de VPRO-gids vinden dat de VPRO moet stoppen met de kruiswoordpuzzel?

04:19 --> 04:23
Ik ken de bril dus niet echt, want dit is ongeveer mijn informatie.

04:23 --> 04:30
Maar ik krijg de indruk dat er staat een kruiswoordpuzzel in de VPRO-gids.

04:30 --> 04:32
Dat maak ik hieruit op.

04:32 --> 04:38
En dat de vraag is of die specifieke kruiswoordpuzzel niet te elitair of te moeilijk is.

04:38 --> 04:44
Dat de opgave is te veel gaan over obscure filosofen of iets dergelijks.

04:44 --> 04:52
Of dat het over het algemeen misschien de vraag is, moet het kruiswoordpuzzel niet vervangen worden door iets wat minder elitair is.

04:52 --> 04:53
Een sudoku.

04:53 --> 04:55
Een sudoku, ja, zoiets.

04:55 --> 04:57
Of een woordzoeker.

04:57 --> 04:59
Ik vreug me hier ernstig op.

04:59 --> 05:06
De lezers van de VPRO-gids buitelen in de brief rubriek van de VPRO-gids kennelijk over elkaar heen.

05:06 --> 05:07
Al weken waarschijnlijk.

05:07 --> 05:10
Al weken over of dit nou wel of niet het geval is.

05:10 --> 05:12
Wat vind jij, Martin?

05:12 --> 05:18
Is een kruiswoordpuzzel in zijn beginsel iets elitairs?

05:18 --> 05:19
Nee.

05:19 --> 05:20
Nee?

05:20 --> 05:29
Het kan wat jij zegt wel zijn dat de VPRO-gids obscure filosofen of politici uit de jaren 60 als antwoorden in de puzzel heeft.

05:29 --> 05:31
En dat dat de ingewikkelde is.

05:31 --> 05:35
Maar een kruiswoordpuzzel aan zich is toch niet elitair?

05:35 --> 05:36
Nee.

05:36 --> 05:38
Aan zich is het wel elitair.

05:38 --> 05:40
Vooral als je probeert te schrijven.

05:40 --> 05:42
Wat staat hier?

05:42 --> 05:46
Doe jij puzzels?

05:46 --> 05:48
Ben jij een puzzelmens?

05:48 --> 05:50
Eh, sudokus.

05:50 --> 05:51
O ja?

05:51 --> 05:54
Ik heb een sudoku-app op mijn iPad.

05:54 --> 05:56
Daar doe ik nog wel eens een sudoku in.

05:56 --> 05:59
Maar niet elke dag de sudoku uit de krant.

05:59 --> 06:01
Ik heb ze zo geen krant.

06:01 --> 06:03
Je hebt er heel veel gewoon op je werk.

06:03 --> 06:04
Ja, op mijn werk.

06:04 --> 06:06
En dan heb ik weinig tijd om sudokus te doen.

06:06 --> 06:08
Ja, maar dan scheur je hem uit en neem je hem mee naar huis.

06:08 --> 06:10
Ik moet zeggen dat er in trouw zit altijd wel een leuke.

06:10 --> 06:12
Die is van Jaap van der Berg of zoiets.

06:12 --> 06:14
En daar zit de actualiteit heel erg in.

06:14 --> 06:16
Dus als je de krant hebt gelezen.

06:16 --> 06:17
In de sudoku?

06:17 --> 06:19
Nee, in de kruiswoordpuzzel.

06:19 --> 06:23
Maar er is dus kennelijk een hele opleving ook van Denksport.

06:23 --> 06:28
Dus de hele, ik denk je, wie koopt er nou in godsnaam nog een puzzelboekje?

06:28 --> 06:30
Je gaat toch geen puzzelboekjes kopen?

06:30 --> 06:32
Misschien ben je op vakantie als je 300 uur in de auto moet zitten.

06:32 --> 06:34
Maar ook dan heb je tegenwoordig je telefoon.

06:34 --> 06:36
Dat is waar. Ik heb er eentje van mijn verjaardag gekregen.

06:36 --> 06:37
Een puzzelboekje?

06:37 --> 06:38
Een puzzelboek.

06:38 --> 06:39
Van je tante?

06:39 --> 06:40
Van Denksport.

06:40 --> 06:41
Nee, nee, nee.

06:41 --> 06:43
Gewoon van een serieus mens.

06:43 --> 06:46
Niet dat mijn tante geen serieus mens is.

06:46 --> 06:47
Een enige hermens?

06:47 --> 06:48
Niet eens.

06:48 --> 06:50
Maar dat is een boek.

06:50 --> 06:54
En dat ging over reizen.

06:54 --> 06:56
En dan over treinreizen.

06:56 --> 07:00
En dan legden ze allemaal verschillende trajecten wereldwijd uit.

07:00 --> 07:02
Waarom je die zou moeten bezoeken.

07:02 --> 07:04
Want het heeft iets met toerisme te maken.

07:04 --> 07:06
Trans-Siberië Express.

07:06 --> 07:11
Spoorlijnen in Zwitserland of in Engeland of in de Verenigde Staten.

07:11 --> 07:13
Gewoon echt van die grote spoorlijnen.

07:13 --> 07:15
Daar vertellen ze A) verhaaltjes over.

07:15 --> 07:18
Maar B) zit er dan een soort van op de landkaart.

07:18 --> 07:20
Krijg je allemaal vragen.

07:20 --> 07:22
En dan kun je op de landkaart kijken wat het antwoord is en zo.

07:22 --> 07:24
Dus je kunt het ook, het is ook participatief.

07:24 --> 07:26
Je kunt het met meerdere mensen tegelijkertijd spelen.

07:26 --> 07:28
Ik vond het een hartstikke leuke vorm van een puzzelboek.

07:28 --> 07:30
Ja, maar dat is wel iets anders dan inderdaad.

07:30 --> 07:32
Dit was ook van Denksport.

07:32 --> 07:35
Het is wel iets anders dan inderdaad een sudoku boekje.

07:35 --> 07:37
Wat ik trouwens wel heel leuk vind, zijn die logische puzzels.

07:37 --> 07:38
Ken je die?

07:38 --> 07:39
Logische puzzels?

07:39 --> 07:40
Ja, zo heeten die dingen.

07:40 --> 07:43
Dan krijg je dus hints van, ja hoe leg je dit uit.

07:43 --> 07:48
Het zijn van die puzzels waarbij je kruisjes moet zetten als iets waar is.

07:48 --> 07:50
Of open moet laten als iets niet waar is.

07:50 --> 07:53
En dan aan de hand van de hints moet je dan dus invullen.

07:53 --> 07:55
Als je dit niet kent is het heel erg gedaan.

07:55 --> 07:57
Ik vind het een hele verwarrende uitleg.

07:57 --> 08:04
Simpel gezegd zijn het puzzels waarbij je aan de hand van hints moet ontdekken of iets waar of niet waar is.

08:04 --> 08:06
En dat moet je dan in een soort tabel aanvinken.

08:06 --> 08:12
En dan uiteindelijk weet je dus, heb je dan die hele tabel ingevuld en heb je dus de puzzel opgelost.

08:12 --> 08:16
Maar je moet dus logisch nadenken dat als dit waar is en dat waar is, dan kan dat dus niet waar zijn.

08:16 --> 08:19
O, zoiets. Logisch op eenvolgende.

08:19 --> 08:21
Ja, en dat vind ik ook nog wel leuk.

08:21 --> 08:25
Ah, je hebt heel veel verschillende puzzels kennelijk.

08:25 --> 08:30
Ja, zeker. Maar een kruiswoordpuzzel, ik blijf terugkomen, het is toch niet elitair?

08:30 --> 08:32
Ja, het is waanzinnig elitair.

08:32 --> 08:34
Wat vind jij dan?

08:34 --> 08:36
Er is...

08:36 --> 08:40
Voordat je het antwoord geeft uit de VPRO-gids.

08:40 --> 08:42
Ik vraag me af waar je je druk om kunt maken.

08:42 --> 08:43
Nou, ook dat.

08:43 --> 08:50
Ik vind op kruiswoordpuzzels, nou sommige kruiswoordpuzzels denk ik wel, want ik heb bijvoorbeeld ook een abonnement op Vrije Nederland.

08:50 --> 08:54
Daar zit aan het einde ook altijd een kruiswoordpuzzel.

08:54 --> 08:57
Ja, daar lees je de eerste twee omschrijvingen en denk je laat maar.

08:57 --> 08:58
Ik heb hier nog nooit zo'n gehoord.

08:58 --> 08:59
Maar gaat dit over?

08:59 --> 09:00
Ja.

09:00 --> 09:03
Maar ja, weet je, je hoeft ook niet overal aan mee te hoeven doen.

09:03 --> 09:09
Dat is het ook. Ik doe ook geen FIFA op een Playstation, omdat ik zo'n console in handen krijg en denk, geen idee.

09:09 --> 09:11
Bovendien voetbal, ik heb geen idee.

09:11 --> 09:16
Nee, maar die mensen van die VPO-gids, die zijn natuurlijk boos, want die betalen voor die 17-pagines VPO-gids.

09:16 --> 09:19
En één daarvan kunnen ze niet gebruiken, want daar staat een puzzel op.

09:19 --> 09:20
Die ze niet kunnen doen.

09:20 --> 09:24
Of in ieder geval één iemand die deze discussie heeft aangezwengeld, in ieder geval.

09:24 --> 09:26
Nou, wat zijn de reacties?

09:26 --> 09:30
Het leuke is dat ze de brieven een volgnummer hebben gegeven.

09:30 --> 09:36
Ik heb hier de laatste, dat kondigen ze aan, elitair tussen haakjes slot.

09:36 --> 09:38
Ze zijn er klaar mee.

09:38 --> 09:43
Precies. En die daarvoor. Dus ik heb hier twee brieven over dit onderwerp.

09:43 --> 09:45
En wat is het nummer van degene daarvoor?

09:45 --> 09:46
16.

09:46 --> 09:48
Jezus, dat zijn 17 brieven.

09:48 --> 09:52
Ik kan me voorstellen dat ze bij de VPO-gids zeggen dit is het.

09:52 --> 09:55
Precies. Laten we het er maar over ophouden.

09:55 --> 10:04
Anna uit Rotterdam, altijd een mooie plek om te wonen, al zeg ik het zelf, die schrijft als zestiende over dit onderwerp.

10:04 --> 10:09
Zonder hulp van de rollator kan ik niet meer naar de supermarkt.

10:09 --> 10:10
Ach.

10:10 --> 10:11
Jammer.

10:11 --> 10:12
Ik weet niet wat dit met...

10:12 --> 10:14
Ik ook niet. Het wordt je jammer ook, daarachter.

10:14 --> 10:21
Zonder hulp van wie of wat dan ook los ik ongeveer eens per drie weken de puzzel helemaal op.

10:21 --> 10:23
En dit blad komt wekelijks uit?

10:23 --> 10:29
Ja. Een intens elitair genoegen, volgens Anna uit Rotterdam.

10:29 --> 10:30
Uit de rollator.

10:30 --> 10:37
Het resultaat van veel lezen, veel films zien, veel muziek luisteren en heel veel tv kijken.

10:37 --> 10:40
Ik heb het idee dat Anna heel weinig andere dingen te doen heeft.

10:40 --> 10:42
Ja, ze kan geen kant op met die rollator.

10:42 --> 10:44
Nou, naar de supermarkt.

10:44 --> 10:56
De overige weken struikel ik in de puzzel meestal over hedendaagse rappers, obscure Duitse filosofen, daar zijn ze al, en BN'ers uit de stal van RTL en Consorten.

10:56 --> 10:59
Oeh, daar wordt ook op neergekeken natuurlijk. De commerciëlen.

10:59 --> 11:02
Precies. RTL en Consorten ook, hè.

11:02 --> 11:10
Ook niet erg. Opzoeken doe ik niets, want ik ben net zo lui als Oploomhof.

11:10 --> 11:12
Dit vind ik obscuur.

11:12 --> 11:15
Of Gijs Gans, waarvan ik denk, ach dat fijn.

11:15 --> 11:16
Die ken ik wel.

11:16 --> 11:32
Overigens kunnen we het woord elitair beter schrappen in een land waarvan Pieter Vroon, hoe de fak, al zei 'laten we iedereen bij de geboorte de titel dokter anders maar geven, want die stelt toch niet heel veel meer voor.'

11:32 --> 11:37
Tussen haakjes, voor de jongeren onder ons zo heette vroeger een master.

11:37 --> 11:40
Anna is misschien wel oud, maar ze wees nog wel bij de tijd.

11:40 --> 11:42
En met de rollator is ze ook nog redelijk mobiel.

11:42 --> 11:44
Precies, want ze kan ermee naar de supermarkt.

11:44 --> 11:48
Wat Anna die...

11:48 --> 11:51
Ik vind Anna behoorlijk elitair als ik dit zo lees.

11:51 --> 11:52
Wel, hè?

11:52 --> 11:54
Ja, want ze heeft het over Pieter Vroon.

11:54 --> 11:56
Ik ken alleen Pieter Omtzigt.

11:56 --> 11:59
Ja, dat hebben we vorige week. Nee, Piet Vroon is het trouwens.

11:59 --> 12:01
Piet Vroon, moet ik gaan googlen?

12:01 --> 12:14
Google even op Piet Vroon. Ik heb het idee dat Anna uit Rotterdam het op zich geen probleem vindt dat dus kennelijk af en toe die puzzel te moeilijk is.

12:14 --> 12:19
Dus het is... Zij begint eraan en denkt 'ja, weet je, als ik eens een keer iets niet weet, dan weet ik een keer iets niet.'

12:19 --> 12:24
En dat is geen probleem, dat is nou een normale ding met puzzels. Dus hij hoeft niet makkelijker te worden.

12:24 --> 12:28
Ik vind het heel dubbel, want aan de ene kant heb ik het gevoel dat Anna was het, hè?

12:28 --> 12:29
Ja, uit Rotterdam.

12:29 --> 12:37
Zelf behoorlijk elitair is en dus niet erg vindt dat de puzzel elitair is, want zij kan hem toch wel oplossen één keer in de drie weken.

12:37 --> 12:45
Ja, en op het moment dat ze dat niet kan, dan is het kennelijk ook geen probleem, want dan gaat het over BN'ers uit de RTL-stal of consorten.

12:45 --> 12:46
Consorten, vooral die consorten.

12:46 --> 12:51
Ja, vooral die consorten. Daar zijn er veel van, hè, want je hebt er precies één volgens mij op dit moment. Maar goed, dat geeft niks.

12:51 --> 12:52
Maakt niet uit.

12:52 --> 13:00
Ik heb Piet Vrouw trouwens even gegoogeld. Was een Nederlandse psycholoog, hoogleraar en auteur en hij is al dood sinds 1998.

13:00 --> 13:02
Oh, die is niet meer vers.

13:02 --> 13:03
Die is niet heel vers meer.

13:03 --> 13:04
Nee, precies.

13:04 --> 13:05
Dat is wel koud.

13:05 --> 13:09
Maar daar heeft Anna kennelijk goede herinneringen aan, want ze weet zo een quote van hem op te treuren.

13:09 --> 13:13
Dat doet ze dagelijks. Als het een vraag is in de puzzel zou ze hem invullen.

13:13 --> 13:18
Nou, je hebt dus bij Introuw aan het eind van het jaar of zo de citatenquiz.

13:18 --> 13:19
O, hemel.

13:19 --> 13:27
Zo, nou daar hebben ze allemaal citaten uit de afgelopen jaren. Dan moet je citaat bij degene vinden die die heeft uitgesproken.

13:27 --> 13:29
Nou, daar word je ook helemaal tureluuters van.

13:29 --> 13:33
Ja, dan moet je de krant heel goed gelezen hebben elke dag door het jaar heen.

13:33 --> 13:36
Precies, ja. Ook een abonnement hebben voor vijf dagen in de week.

13:36 --> 13:40
En dan zegt Dini uit Breda.

13:40 --> 13:42
Dit is brief 17 dan.

13:42 --> 13:46
Ja, precies. Het is niet de eerste, Dini.

13:46 --> 13:53
Ik verheug me elke week enorm op de puzzel en als je de gids goed leest zitten daar al aanwijzingen in.

13:53 --> 13:59
Ik scheur ze allemaal uit en neem ze dan mee als ik in het OV zit of anderszins.

13:59 --> 14:02
Je kan ook gewoon de hele VPRO gids meenemen.

14:02 --> 14:03
Ja, dat is denk ik ook wat.

14:03 --> 14:04
Dat lijkt me praktisch.

14:04 --> 14:08
Ja, zo'n puzzel doe je wel even over denk ik als je de hele gids moet lezen voor de aanwijzingen.

14:08 --> 14:14
Ik heb zelfs twee kleurenpennen om verbeteringen aan te geven en ik google niet.

14:14 --> 14:16
Houden die puzzel.

14:16 --> 14:18
Oh, was dat in vragen dan?

14:18 --> 14:24
Nou ja, kennelijk is er ergens een keer ofwel het idee van de gids is geweest van we gaan er misschien mee stoppen.

14:24 --> 14:30
Want boer, elitair. Of er is iemand geweest die heeft gezegd ja, dat is elitair, de gids moet ermee stoppen.

14:30 --> 14:32
Het stoppen is inderdaad...

14:32 --> 14:35
Puzzels zijn belangrijk voor mensen. Ik werk zoals je weet bij RTL Nieuws.

14:35 --> 14:40
Wij hadden jarenlang op de website en in de app puzzels.

14:40 --> 14:42
Van Denk Sport ook.

14:42 --> 14:50
Als die het niet deden of toen ze er op een gegeven moment een keer uitgehaald zijn, want we zijn een nieuwsorganisatie waar we hebben veel godsnaamde puzzels.

14:50 --> 14:52
De brieven die binnenkwamen.

14:52 --> 14:54
De brievenrubriek.

14:54 --> 14:57
Er was niet doorheen te komen, zoveel brieven waren er.

14:57 --> 14:59
En ze zijn ook weer terug op rtl.nl.

14:59 --> 15:01
Dat snap ik ja, niet in de app.

15:01 --> 15:02
Ook in de app.

15:02 --> 15:03
Oh, oké.

15:03 --> 15:04
Ja, voor de mensen die...

15:04 --> 15:06
Nou, ik heb me daar dus over verbaasd.

15:06 --> 15:12
Toen Twitter nog Twitter was en leuk en ik daar ook nog aanwezig was, volgde ik Tomorrow's Papers Today.

15:12 --> 15:17
Dat is een account wat de Britse kranten, de voorpagina's, iedere avond deelt.

15:17 --> 15:21
De Britten hebben daar hele programma's voor, bij Sky News en bij de BBC.

15:21 --> 15:23
De BBC heeft het afgeschaft volgens mij.

15:23 --> 15:28
Sky News heeft elke avond nog een programma waarbij ze met twee experts de krant van morgen bespreken.

15:28 --> 15:29
Ja, dat is schitterend.

15:29 --> 15:31
Dat is toch briljant? Dat kennen we in Nederland niet.

15:31 --> 15:37
Nee, maar de kranten in Engeland zijn natuurlijk ook verwerpelijk en tegelijkertijd briljant.

15:37 --> 15:44
Maar dan staat dus op de Daily Mirror of op de Sun of op, hoe heet dat andere, dat achtelijke blad ook al...

15:44 --> 15:45
Daily Mail?

15:45 --> 15:47
Ja, en je hebt nog...

15:47 --> 15:53
Nou, eentje die altijd ET weer op de voorpagina zet als een of andere mafklapper zegt 'Ik denk echt dat er buiten huis wezen is.'

15:53 --> 15:57
Er is er eentje die ook nog altijd denkt dat Diana vermoord is, geloof ik.

15:57 --> 15:58
Ja, precies.

15:58 --> 16:00
Nou, die luizen helemaal gestoord.

16:00 --> 16:09
Maar hoe vaak er dan op de voorpagina wel niet staat dat er 'free puzzles inside' staan of dat ze een hele bijlage hebben met alleen maar puzzels, dan denk ik...

16:09 --> 16:11
Daar koop ik ook van niet van.

16:11 --> 16:14
Ja, maar kennelijk is dat dus nog echt een ding voor een heel groot...

16:14 --> 16:18
Maar die kranten zijn ook veel meer afhankelijk van de losse verkoop, hè, dan de Nederlandse kranten.

16:18 --> 16:22
Dat zijn kranten die je voor een pond elke dag nog op het treinstation koopt.

16:22 --> 16:23
Ja, precies.

16:23 --> 16:36
Ja, en ze proberen nu wel vaker ook abonnementen te verkopen, zag ik ook op die voorpagina's, want dan staat er 'neem een abonnement en dan krijg je hem voor zo'n veel pond, krijg je hem thuis en heb je heel veel korting.'

16:36 --> 16:37
Dus dat is er ook nog.

16:37 --> 16:41
Maar de puzzles zijn dus ontzettend belangrijk, ook voor de VPRO-lezer.

16:41 --> 16:48
Ook voor de VPRO-lezer, en dat laat maar weer zien hoe dat de puzzel er voor iedereen is.

16:48 --> 16:49
17 brieven.

16:49 --> 16:52
17 brieven over of een puzzel te eliteren is.

16:52 --> 16:58
Dat denk ik toch als blad op een gegeven moment ook van 'we flikkeren uit, want dit is echt gewoon de laatste brief die we hierover afdrukken.'

16:58 --> 17:00
Daarom staat er ook 'slot'.

17:00 --> 17:03
En daarom is dit ook het slot van deze brief.

17:03 --> 17:07
Zullen we doorgaan naar mijn brief?

17:07 --> 17:08
Ja, graag.

17:08 --> 17:13
Nou ja, het is waarschijnlijk een e-mail geweest, geen brief. Maar goed, dat maakt voor de brieveren weet ik niet uit.

17:13 --> 17:20
Want we gaan over naar de 'Asking for a friend'-sectie van rtlnieuws.nl, dacht het wel.

17:20 --> 17:22
rtlnieuws.nl bestaat niet meer.

17:22 --> 17:24
Oh, sorry, rtl.nl.

17:24 --> 17:27
Rtl.nl/askingforafriend

17:27 --> 17:29
Ik weet niet of dat werkt, maar probeer het vooral.

17:29 --> 17:39
De lead, wat boven dit artikel staat, 'Ik vraag dit voor een vriend. Elke week behandelen we een vraag over je gezondheid die je niet snel aan je eigen arts durft te stellen.'

17:39 --> 17:42
Dit gaat niet over gezondheid, dus ik weet niet waar dit in staat.

17:42 --> 17:57
Maar wacht eventjes hoor. De webredactie van deze sectie van in ieder geval rtl.nl, van rtlnieuws, die moedigt dus mensen aan om iets niet aan de arts te vragen.

17:57 --> 18:06
Die gaan niet zeggen 'Als u bang bent voor het vragen van deze vraag aan uw arts, wees daar niet bang voor, want die man heeft een beroepsgeheim en weet ik veel wat, dus ga lekker naar je arts.'

18:06 --> 18:08
Nee, die zeggen 'Mail ons.'

18:08 --> 18:10
'Kom nou maar gewoon vanzelf naar ons.'

18:10 --> 18:12
'Dan zetten wij hem op het wereldwijd internet.'

18:12 --> 18:23
Deze vraag gaat dus over Mia. De man van Mia heeft een korte affaire opgebiegd. Hij wil hun relatie nu redden, maar Mia betwijfelt of dit nog wel gaat lukken.

18:23 --> 18:34
Hij heeft dus vorig jaar opgebiegd dat hij een aantal keer met een vrouw is friend gegaan en Mia van 43 zegt hij noemde het een 'korte affaire' met een en dezelfde vrouw.

18:34 --> 18:42
'Het ging in die tijd ook niet zo lekker tussen ons. We hadden het druk, we waren snel geïrriteerd naar elkaar en vooral veel met onze kinderen bezig.'

18:42 --> 18:48
'Eerlijk gezegd vond ik het heel lekker als Ruud, Ruud heet hij dus kennelijk, ik weet niet of hij echt Ruud heet.'

18:48 --> 18:50
Maar anders hebben we, hoe heet deze mevrouw?

18:50 --> 18:51
Ruud en Mia.

18:51 --> 18:52
Ruud en Mia hebben...

18:52 --> 18:54
Die moeten toch het vinden, zou je zeggen.

18:54 --> 18:56
'Er even niet was.'

18:56 --> 19:02
'We tolereerden elkaar, maar om nou te zeggen dat de liefde er van af spatte, nee.'

19:02 --> 19:10
'En ze hadden met elkaar afgesproken, kennelijk hadden ze hier rekening mee gehouden, dat wanneer er een ander in het spel zou zijn, ze dit eerlijk tegen elkaar zouden zeggen.'

19:10 --> 19:23
'Dat heeft Ruud een tijd geleden dus gedaan. Hij is heel stellig, hij heeft spijt, wil ons niet kwijt, ons, dat is een beetje wij zijn zwanger, en alles proberen om onze relatie te redden.'

19:23 --> 19:29
'Maar ik weet het niet. Het vertrouwen is bij mij echt weg. Als hij het huis uitgaat, denk ik meteen aan zijn affaire.'

19:29 --> 19:33
'Als hij seks wil, vrees ik dat hij aan die andere vrouw denkt.'

19:33 --> 19:37
'Ik weet echt niet of onze relatie nog te redden is, we zijn beide begin veertig.'

19:37 --> 19:41
'Ik vind ons ook te jong om zo nog tientallen jaren door te gaan.'

19:41 --> 19:44
'Zijn wij nog te redden als stel?'

19:44 --> 19:49
Wat denk jij Arjan Spommels, relatietherapeut?

19:49 --> 19:55
Haha, nou kijk, wanneer heeft hij dit opgebiegd?

19:55 --> 19:57
Kort geleden.

19:57 --> 20:01
Ja, dit is, kijk je gaat denk ik door een aantal fases.

20:01 --> 20:07
Allereerst ben je natuurlijk, je bent boos, je bent verdrietig, je bent jaloers.

20:07 --> 20:09
Nog steeds.

20:09 --> 20:11
Ja, dat gaat ook niet zomaar weg.

20:11 --> 20:23
Dus de vraag in dit specifieke geval moet volgens mij vooral zijn, heb ik, wil ik dit, wil ik hier mijn best voor doen?

20:23 --> 20:25
Ja, wil ik het nog een tijd, nou ja.

20:25 --> 20:26
Dat is de vraag.

20:26 --> 20:28
Hij wil dat dus sowieso wel, zegt Mia.

20:28 --> 20:29
Ja.

20:29 --> 20:31
Mia heeft daar dus ernstige twijfels bij.

20:31 --> 20:36
Ja, maar ergens weet ze het antwoord denk ik wel, maar dan moet ze wel door de zure appel heen.

20:36 --> 20:45
Want het is niet zo dat je dit opbiegt aan de ander en dat dan vervolgens denkt 'oh nou ja wat vervelend, oké je wilt voor ons vechten, oké nou dan vergeet ik het wel.'

20:45 --> 20:46
Want zo zit het natuurlijk niet in elkaar.

20:46 --> 20:50
Dus dit gaat voor haar een hele lange...

20:50 --> 20:52
Voor hun beide misschien?

20:52 --> 20:57
Ja, vooruit, maar voor haar, kijk hij weet hoe hij erin staat.

20:57 --> 21:06
Dus stel dat alles waar is wat hij zegt, dus hij wil die ander niet, hij wil Mia en hij wil dat voor altijd en zo weet ik veel of in ieder geval voor lang, dus hij wil daar zijn best voor doen.

21:06 --> 21:07
Hij is het kwijt.

21:07 --> 21:11
Dat is het hele egoïstische van het feit dat je net de ander opbiegt.

21:11 --> 21:13
Je had ook gewoon niks kunnen vertellen.

21:13 --> 21:20
Dan had zij dat kutgevoel niet gehad en dan had jij een kutgevoel gehad, terecht overigens, want je bent precies met vreemd gegaan.

21:20 --> 21:24
En nu is er dus een probleem.

21:24 --> 21:32
Jij vindt hem eigenlijk dus heel egoïstisch omdat hij het op haar gegooid heeft en denkt 'ik heb mijn handen in onschuld gewassen, ik heb sorry gezegd.'

21:32 --> 21:39
Precies, we hebben afgesproken, ik weet heus wel dat ik verantwoordelijkheid draag, maar ja goed, ik heb gezegd dat ik voor je wil vechten, dus daar gaan we dan.

21:39 --> 21:41
En nu zit zij met de gebakken peren hiervan.

21:41 --> 21:52
Ik begrijp wel dat het ook heel onbevredigend is op het moment dat zij het niet weet, maar dat is alleen maar onbevredigend als zij zich bewust is van het feit dat ze het niet weet.

21:52 --> 22:01
Dus je moet het vervolgens wel voor altijd geheim houden, maar nu leg je dus het hele probleem kwats bij de ander neer en mag Mia het opvreten.

22:01 --> 22:07
Terwijl als Mia het nooit had geweten en vrolijk dood was gegaan, dan was er uiteindelijk weinig...

22:07 --> 22:12
Maar ze hadden wel afgesproken met elkaar dat ze dit zouden opbiechten als het dan kwam.

22:12 --> 22:14
Ja, maar er is ook niemand die een afspraak gaat maken die zegt dat...

22:14 --> 22:15
Nee, maar waarom maak je die afspraak?

22:15 --> 22:17
Omdat er geen andere afspraak te maken valt.

22:17 --> 22:21
Nee, maar dat je hem überhaupt maakt vind ik al opmerkelijk, dan heb je dus al het idee dat...

22:21 --> 22:36
Ja, maar je wil hier wel denk ik als koppels afspraken, als je als koppel begint, dus je bent op een gegeven moment bla bla bla, je gaat met elkaar, weet ik veel trouwen, kinderen krijgen, in ieder geval lange tijd een verantwoordelijkheid aan en er is altijd het risico van vreemdgaan, of mensen zijn er bang voor, dan ga je er hoe dan ook over praten.

22:36 --> 22:49
Maar er is niemand, er is geen koppel die zou zeggen, het moment waarop jij doet wat we afspreken wat niet mag, dan zit je daar de rest van je leven op, je zegt geen woord over en je laat mij de buiten.

22:49 --> 22:51
Maar dat zou wat jou betreft wel verstandig zijn.

22:51 --> 23:11
Ja, vind ik zo ver, ja dat zou verstandig zijn. Je voorkomt ermee dat je dus als vreemdganger de escape hebt om je handen in onschuld te wassen en te zeggen, zo ik ben er vanaf, was heel vervelend, had ik niet moeten doen, maar klaar ermee, nu gaan we gewoon verder en ik ga mijn best doen.

23:11 --> 23:14
Maar wat schat jij in, zijn Mia en Ruud nog te redden?

23:14 --> 23:30
Er zijn koppels die hiervan herstellen, dus ja ook Mia en hoe heet die knakker, Ruud, die zijn te redden, maar dan moet zij accepteren dat ze een hele lange periode door gaat maken waarin zij hem niet vertrouwt.

23:30 --> 23:43
Dus ja, als hij de deur uit loopt, dat ze daaraan denkt en bang is dat hij weer vreemd gaat en dat soort dingen, dat moet langzaam slijten, daar moet hij ook heel erg zijn best voor gaan doen, dus hij moet wel degelijk wat.

23:43 --> 23:56
Als hij het waard vindt om die relatie te redden voor die kinderen en omdat ze hem nog heel erg leuk vindt en weet ik veel wat, dan zijn er genoeg manieren om hiervan te herstellen.

23:56 --> 23:59
Maar het is wel haar probleem nu dus, zeg ook jij.

23:59 --> 24:17
Nou, zij moet het nu opvreten, dus zij moet de mentale macht hebben om daar omheen te gaan denken en dat te laten en dat het herstellen hiervan duurt langer dan dat de affaire heeft geduurd.

24:17 --> 24:23
Ja, RTL heeft er een expert op losgelaten, die laten ze volgens antwoord geven.

24:23 --> 24:25
Lijkt het een beetje op wat ik...

24:25 --> 24:30
Zij is psycholoog, seksoloog en relatietherapeut.

24:30 --> 24:31
Altijd goede combinatie.

24:31 --> 24:45
Dit is beter dan expert diepzeevissen, magma studies en bloembollen kweken.

24:45 --> 24:46
Die kan je in weinig zin hebben.

24:46 --> 24:47
Precies.

24:47 --> 24:53
Zij zegt een heleboel mensen gaan om deze reden uit elkaar, maar het velen ook niet.

24:53 --> 24:54
Voilà!

24:54 --> 24:55
Er is hoop.

24:55 --> 24:57
Jan de hoop.

24:57 --> 25:04
De relatie redden is zeker mogelijk, al moet je vaak wel een behoorlijke weg afleggen om hier samen weer uit te komen.

25:04 --> 25:05
Ongelofelijk.

25:05 --> 25:07
Jij kan zo'n relatietherapeut worden.

25:07 --> 25:08
Seksoloog lijkt me ook leuk.

25:08 --> 25:10
Daar ben je aan het oefenen hè.

25:10 --> 25:15
De partner denkt vaak ook, ik heb alles nu verteld, laten we doorgaan.

25:15 --> 25:20
Daarmee geven ze hun partner niet de ruimte om te rouwen, terwijl hun wereld net in puin ligt.

25:20 --> 25:24
Ook oprechte spijt is belangrijk, die moet ook echt doorvoeld worden.

25:24 --> 25:30
Vaak is het namelijk zo dat iemand geen spijt heeft van het vreemdgaan zelf, maar wel van de pijn die ze het ander hebben aangedaan.

25:30 --> 25:35
Oprechte spijt ervaren bij de ander is vaak essentieel om door te kunnen gaan.

25:35 --> 25:41
En dan voelt ze daar nog aan toe, vreemdgaan is vaak niet de reden voor de relatiecrisis, maar een symptoom.

25:41 --> 25:50
Maar dat omschrijft ze natuurlijk, want ze zegt, we leefden langs elkaar heen, we waren alleen met kinderen bezig, we snouden en al dat soort dingen.

25:50 --> 25:52
Dus er was natuurlijk al wel iets gaande.

25:52 --> 25:58
Onze expert zegt, deze crisis biedt juist een mogelijkheid om je relatie in een nieuwe vorm te gieten.

25:58 --> 26:04
Door bijvoorbeeld eerlijker te zijn en de communicatie te verbeteren en de connectie te vergroten.

26:04 --> 26:07
Al deze stappen samen zijn een behoorlijk proces.

26:07 --> 26:11
Bij het ene stel duurt het een paar maanden, bij de andere jaren.

26:11 --> 26:14
Maar ik heb het zeker zien gebeuren dat stellen hier uitkomen.

26:14 --> 26:18
Aan te raden is wel een aantal sessies bij een gedegen relatietherapeut.

26:18 --> 26:20
Uiteraard, ja.

26:20 --> 26:21
Wij van WC.

26:21 --> 26:26
Diegene kan jullie helpen om de juiste vragen te stellen in de vaak moeilijke gesprekken.

26:26 --> 26:28
Ja, dat geloof ik ook wel.

26:28 --> 26:29
Dat geloof ik ook wel.

26:29 --> 26:33
Het werkt wel op het moment dat er mensen van buiten daar naar kijken, maar je kunt ook gewoon een vriendin om hulp vragen.

26:33 --> 26:37
Maar Mia moet wel bij zichzelf gaan nadenken.

26:37 --> 26:43
Want ze schrijft deze brief ook met de gedachte 'Ik weet niet of ik nog met Ruud verder wil'.

26:43 --> 26:46
Ja, omdat het een hele pijnlijke exercitie is.

26:46 --> 26:49
Maar goed, weggaan is ook een pijnlijke exercitie.

26:49 --> 26:53
Dus de vraag is even, is dat het geval?

26:53 --> 26:56
Dus allebei de dingen gaan tijd kosten en zijn waanzinnig pijnlijk.

26:56 --> 26:59
Namelijk, bij hem blijven is pijnlijk en gaat heel veel tijd kosten.

26:59 --> 27:01
Dat hebben we net gehoord ook van die mevrouw.

27:01 --> 27:03
Mia?

27:03 --> 27:05
Nee, de relatiestherapeut is die man of vrouw.

27:05 --> 27:06
Vrouw.

27:06 --> 27:10
En weggaan is ook natuurlijk een hele lange pijnlijke exercitie.

27:10 --> 27:13
En die duurt ook echt heel lang.

27:13 --> 27:16
Die houdt nooit meer op, want je hebt besloten dat je samen kinderen zou willen.

27:16 --> 27:17
Die heb je al.

27:17 --> 27:20
Precies, dus je komt nooit meer van elkaar af.

27:20 --> 27:23
Maar Mia ziet zich dus ook niet oud worden met Ruud.

27:23 --> 27:28
Ze zegt 'We zijn nog te jong om nog decennia lang door te gaan op deze voet'.

27:28 --> 27:30
Dus daar moet wel echt iets veranderen.

27:30 --> 27:31
Precies, ja.

27:31 --> 27:35
Maar dit is wel denk ik het moment waarop het het vaakst misgaat ook.

27:35 --> 27:37
Je bent zo rond de veertig.

27:37 --> 27:40
De kinderen zijn er kennelijk gekomen.

27:40 --> 27:44
En dan ben je een soort van bedrijf aan het runnen.

27:44 --> 27:48
En dan probeer je, dat hoor je toch heel vaak, dat mensen elkaar dan opeens uit het oog verliezen.

27:48 --> 27:52
Of naar de andere kant van de tafel kijken en denken 'Ja, dat ga ik niet nog voor twintig jaar doen'.

27:52 --> 27:54
Dus dan is het niet eens vreemd gegaan.

27:54 --> 27:57
Maar elkaar in die periode niet kwijtraken en zo.

27:57 --> 28:00
Dit is zo'n gangbaar verhaal.

28:00 --> 28:05
Ja, maar jij zegt twintig jaar. Maar als je echt oud wordt met elkaar, is het nog veertig jaar.

28:05 --> 28:06
Nog veertig jaar.

28:06 --> 28:13
Maar Mia kan zich gesteund voelen door dat ze absoluut niet de enige is.

28:13 --> 28:16
Maar gewoon de volgende in een hele lange rij.

28:16 --> 28:21
Het lijkt wel de brievenrubriek van de VPRO-gids over de kruiswortpuzzel.

28:21 --> 28:26
Je bent één in een lange rij van mensen waarbij het of goed gaat of niet goed gaat.

28:26 --> 28:29
Jij bent bijna veertig jaar. Hoe voelt dat?

28:29 --> 28:32
Een paar weken geleden ben je 39 geworden.

28:32 --> 28:35
Ja, prima. Ik adem nog.

28:35 --> 28:37
Jij hebt geen relatie die kapot kan gaan?

28:37 --> 28:39
Nee, nog niet.

28:39 --> 28:46
Maar er is wel iets te beschadigen misschien. Maar dit gaat niet deel van mijn privéleven.

28:46 --> 28:54
Maar ik ben in ieder geval niet al jaren samen en moet bang zijn voor vreemd gaan nadat er kinderen zijn gekomen.

28:54 --> 28:58
Want die zijn er ook niet. Dus eigenlijk zit ik in een heel veilig vaarwater.

28:58 --> 29:02
Zeker als je het vergelijkt met het trieste leven.

29:02 --> 29:05
Met het trieste leven. Armin Mia!

29:05 --> 29:06
Van Mia.

29:06 --> 29:08
Armin Mia.

29:08 --> 29:09
Ja, het is al sneu.

29:09 --> 29:16
Al wel een van de dingen waarvan ik denk, heb je daar nou zin in om hiervoor te tekenen?

29:16 --> 29:19
Voor zo'n traject met relatietherapie en alles.

29:19 --> 29:24
Je zit al zo lang in een relatie. Ik weet niet of ze getrouwd zijn, maar ze hebben niet veel relatie.

29:24 --> 29:28
Dan neem je kinderen en dan weet je toch bijna zeker dat je dit soort gezeik krijgt.

29:28 --> 29:34
Een van tweeën wordt verliefd op een ander. Gaat vreemd. Blablabla. Wil niet meer.

29:34 --> 29:36
Dan zijn er ook nog kinderen in het spel.

29:36 --> 29:41
Komt dat vertrouwen denk ik dan ook ooit terug? Dat is altijd iets wat ik me afvraag.

29:41 --> 29:44
Nou, ik denk dat je er wel steeds minder over gaat nadenken.

29:44 --> 29:46
Maar je gaat het nooit meer vertrouwen.

29:47 --> 29:50
Nee, je kiest ervoor denk ik om diegene te vertrouwen.

29:50 --> 29:55
En dat gaat op den duur steeds beter en soms niet.

29:55 --> 29:58
En dan stuur je een appie of je doet niks.

29:58 --> 30:01
Je gaat gewoon met je hoofd onder een kusselbed liggen en het gaat alweer over.

30:01 --> 30:05
Of je stuurt een appie. En als je dat van elkaar weet, als je als partner weet,

30:05 --> 30:10
ik heb dit die ander aangedaan, dus dit legt een bepaalde verantwoordelijkheid bij mij,

30:10 --> 30:12
dan kun je elkaar daar ook wel in helpen.

30:12 --> 30:19
Dus als je als meneer Ruud zegt, ik ben hier, toet toet toet, groetjes van Ruud,

30:19 --> 30:23
en er is niks aan de hand, kijk een foto, ik ben gewoon waar ik afgesproken ben.

30:23 --> 30:28
Je moet die ander daar ook in helpen om dat vertrouwen te krijgen.

30:28 --> 30:32
En als jij daadwerkelijk, ik bedoel je moet niet locaties gaan delen,

30:32 --> 30:34
je moet wel een bepaalde privacy houden.

30:34 --> 30:40
Maar als je weet, als die ander dit stuurt, dan moet ik eventjes mijn best doen

30:40 --> 30:43
om te laten zien dat het allemaal oké is.

30:43 --> 30:48
Het is ook iets wat je gezamenlijk moet doen, maar dat voelt het inderdaad niet.

30:48 --> 30:52
Daar komt die mevrouw ook op terug, die relatietherapeut.

30:52 --> 30:56
Het is dus niet zo dat je zegt, ik heb het nu verteld, ik wil met je door, kom we gaan weer.

30:56 --> 31:01
Ik vond jouw punt, dan zitten we toch weer opnieuw te wachten, ook al heb je het jingle al gedaan,

31:01 --> 31:06
maar jouw punt over dat het heel egoistisch eigenlijk is om het op te bierden, vind ik wel een goeie.

31:06 --> 31:10
Ik zou denken, het is goed dat hij het op biert, dat zou voor hem ook moeilijk zijn geweest.

31:10 --> 31:13
Maar nu is het wel haar probleem, zit zij in de shit.

31:13 --> 31:15
Dan wil hij eigenlijk verder.

31:15 --> 31:18
Er is hier eigenlijk geen goede manier om dit te doen.

31:18 --> 31:26
Ik vind dat je het altijd maar moet vertellen, ik weet het niet hoor.

31:26 --> 31:29
Ik denk dat je ook heel goed door kunt gaan zonder het te vertellen.

31:29 --> 31:32
En dan moet je gewoon leven met je eigen shitzooi die je ervan gemaakt hebt.

31:33 --> 31:36
Wie niet doorgaan, dat zijn wij. - Jawel, wij gaan wel door.

31:36 --> 31:38
Volgende week. - Volgende week, maar niet nu.

31:38 --> 31:41
Nee, niet nu. - Ik dacht ik maak een bruggetje.

31:41 --> 31:46
Ja, heel goed, fijn dat je hem alsnog uitlegt, na de rand.

31:46 --> 31:50
Heb je nou ook een brief, kom je die tegen? - Mag ook natuurlijk.

31:50 --> 31:56
Ik lees dit en dit is iets... - Als je altijd de Magritte leest, of de Libelle.

31:56 --> 32:02
Of je leest een brief in de NRC, of in de Telegraaf, of waar dan ook, laat het ons weten.

32:02 --> 32:06
Stuur hem even door, dat kan via de mail naar [email protected].

32:06 --> 32:09
Je kunt naar de hotline. - 0620 15 15 29.

32:09 --> 32:15
0620 15 15 29, of sluit even in de DM's. Je kunt ook je eigen verhaal delen.

32:15 --> 32:17
Ja, mag ook. Vinden we ook hartstikke leuk.

32:17 --> 32:23
Dus stuur dat even naar ons toe als je een eigen verhaal hebt en je denkt...

32:23 --> 32:25
ik wil liever anoniem, moeilijk moeilijk, lastig lastig.

32:25 --> 32:28
Is ook voor ons helemaal niet moeilijk moeilijk, lastig lastig.

32:28 --> 32:31
Verzinnen wij gewoon een andere naam voor je, Ruud of Mia.

32:31 --> 32:37
Precies. En dan horen we die wellicht in het Brievenrubriek van volgende week.

32:37 --> 32:40
Want, verrassing, daar zijn we er gewoon weer. - Gewoon weer.

32:40 --> 32:41
Wat heerlijk gewoon.

32:41 --> 32:44
Weer op Zaterdag Ochtend. - Zaterdag Ochtend met de Brievenrubriek.

32:44 --> 32:46
De Brievenrubriek. - De Brievenrubriek.

32:46 --> 32:48
Bij je kopje koffie. - Op Zaterdag Ochtend.

32:48 --> 32:50
En je chocoladefruiten. - Heerlijk.

32:50 --> 32:52
...