Arjan en Martin lossen grote en kleine problemen op aan de hand van berichten uit de brievenrubrieken van kranten, tijdschriften, websites en onze eigen mailbox. Arjan en Martin lossen grote en kleine problemen op uit de brievenrubrieken van kranten, tijdschriften, websites en onze eigen mailbox.


1: Verliefd op de sportleraar & bankieren op papier

Ondertitels voor deze podcast verschijnen hier.

Dit transcript is automatisch gegenereerd.   Bekijk platte tekst

De eerste aflevering van onze nieuwe podcast: De Brievenrubriek. Arjan heeft deze week een brief meegenomen over verliefd worden op een ander, vreemdgaan en iemand die 'redelijk gelukkig' is met haar huidige partner. Martin wil het hebben over de veiligheid van papieren 'overschrijfkaarten' en wat wij zelf nog analoog doen.

Links:

Praat mee:



Transcript

De Brievenrubriek 1

00:00 --> 00:05
Martin, dit is een nieuwe podcast. Daar gaan we zo meteen meer over vertellen.

00:05 --> 00:08
Maar wat je onder andere... We hebben hiervoor een podcast gemaakt.

00:08 --> 00:10
Die ging over Temptation Island.

00:10 --> 00:14
En ik heb de eerste ding wat ik wil bespreken, dat gaat er toch een klein beetje over.

00:14 --> 00:17
Je kon het toch niet laten? - Nee, we gaan een zachte landing doen.

00:17 --> 00:20
Dus als je wil weten hoe het is om vreemd te gaan met je sportleraar...

00:20 --> 00:22
Vreemd gaat het, hè? - Dat heb ik altijd al willen weten.

00:22 --> 00:25
Precies, jij hebt zes sportleraren.

00:25 --> 00:31
Dan wordt dit een interessante podcast.

00:31 --> 00:32
Laten we beginnen.

00:32 --> 00:44
Welkom bij de eerste aflevering van De Brievenrubriek.

00:44 --> 00:46
Dat vond ik lekker om te zeggen. Eindelijk kunnen we beginnen.

00:46 --> 00:48
Eindelijk kunnen we beginnen. We hebben er lang over gehad.

00:48 --> 00:50
Want wie zijn we eigenlijk? Jij bent Martin.

00:50 --> 00:52
En jij bent Arjan. - Ik ben Arjan.

00:52 --> 00:54
En wij maakten hiervoor een podcast over Temptation Island.

00:54 --> 00:59
Dat ding, dat heette Het Kampvuur, de onofficiële podcast over Temptation Island was het.

00:59 --> 01:02
Zes jaar gedaan, na zes jaar bij het vuilnis.

01:02 --> 01:05
Klaar, niet meer over hebben, nu toch gedaan. - Het bestaat niet meer.

01:05 --> 01:08
Precies. En we gaan door met de Brievenrubriek.

01:08 --> 01:13
Het idee is, er wordt heel veel geschreven naar kranten, tijdschriften, op websites.

01:13 --> 01:15
En er zijn allemaal brieven en hulpvragen en allemaal dat soort dingen.

01:15 --> 01:17
Of gewoon statements of meningen.

01:17 --> 01:22
Mensen doen ook wel eens wat met statements en meningen de laatste tijd, heb ik wel gehoord.

01:22 --> 01:25
Ja, mensen hebben nog wel eens een mening. - Mensen hebben wel eens een mening.

01:25 --> 01:27
En daar gaan wij het over hebben.

01:27 --> 01:29
Wij gaan het hebben over meningen, we gaan het hebben over hulpvragen.

01:29 --> 01:33
We gaan het hebben over mensen die radeloos verloren zijn en dat soort dingen.

01:33 --> 01:35
Wij nemen elke week elk een brief mee. - Ja.

01:35 --> 01:38
Uit dus een van de kranten, de tijdschriften of whatever.

01:38 --> 01:42
Je mag ook zelf brieven sturen. - Zeker, [email protected]

01:42 --> 01:46
Of je kan appen, 0620... - Gaan we dat toch tegelijkertijd doen?

01:46 --> 01:51
0620 15 15 29. - 0620 15 15 29.

01:51 --> 01:55
@debrievenrubriek hotline. Als je een levensvraag hebt, een dilemma...

01:55 --> 01:57
Wij weten natuurlijk overal antwoorden. - Op Instagram kan dat ook trouwens, hè?

01:57 --> 01:59
Ja, slide in de DM. - @debrievenrubriek.

01:59 --> 02:03
Direct message staat dat voor. - Wij weten natuurlijk alles.

02:03 --> 02:05
Wij zijn... Nou, wij hebben de afgelopen...

02:05 --> 02:10
Dat is natuurlijk het voordeel van als je zes jaar lang mensen analyseert

02:10 --> 02:14
die meedoen aan Temptation Island, dan ken je de goed gemeente inmiddels wel, hè.

02:14 --> 02:19
Er zijn studies in de psychologie-richting waarbij je minder leert

02:19 --> 02:25
dan op het moment dat je zes jaar lang achter elkaar hele samenhangende dingen moet vertellen

02:25 --> 02:30
over hoe mensen in elkaar zitten, waarom mensen reageren zoals ze moeten reageren

02:30 --> 02:33
of zoals ze reageren naar dat soort dingen.

02:33 --> 02:36
Dus wij denken dat wij... Ja, autoriteit.

02:36 --> 02:42
Ik bedoel, ik zou bescheiden willen zijn, maar het is moeilijk bescheiden te blijven

02:42 --> 02:44
wanneer je zo goed bent als wij. - Zeker.

02:44 --> 02:48
Zo zong een beroemde volkszanger ooit.

02:48 --> 02:53
Dus daarom, stuur je hulpvragen in, laat weten waar we je mee kunnen helpen.

02:53 --> 02:56
Kan anoniem, het maakt niet uit waarover het gaat.

02:56 --> 02:58
Zoals gezegd, we hebben overal verstand van.

02:58 --> 03:01
Zeker. Garantie tot de deur, maar we hebben overal verstand van.

03:01 --> 03:05
Nou, we beloven in ieder geval dat we ons best gaan doen

03:05 --> 03:11
om je van zo goed mogelijk of zo voor de hand mogelijk advies te gaan voorzien.

03:11 --> 03:14
Wil jij beginnen met je brief? - Ja, dat wil ik.

03:14 --> 03:16
Daar hoort een jingle bij.

03:17 --> 03:21
De brief van Rubie. - Hebben we die ook al meteen gehad?

03:21 --> 03:28
Ja, ik vond deze brief, het is een hulpbrief naar een overleden autoriteit.

03:28 --> 03:30
Als het gaat om moderne manieren.

03:30 --> 03:32
Beert Gijs.

03:32 --> 03:40
De lezer van trouw, of als je het volgt een beetje op internet.

03:40 --> 03:42
Dit was een grootheid. - Dit was een grootheid.

03:42 --> 03:44
Zij is overleden, maar haar website is nog steeds...

03:44 --> 03:49
beschikbaar voor al je tenenkrommende brieven.

03:49 --> 03:55
Ik was op zoek naar iets wat ons vorige podcast en de huidige podcast met elkaar in contact brengt.

03:55 --> 04:01
Dus dat moest gaan over relaties en bij voorkeur natuurlijk over moeilijkheden rondom vreemdgaan.

04:01 --> 04:04
Want dat is smullen, per definitie. - Daar hebben mensen vaak mee te maken.

04:04 --> 04:07
Zeker, dat is een doorlopende gang van zaken.

04:07 --> 04:10
Je kunt je communiceren of er wordt ergens vreemd gegaan.

04:10 --> 04:13
Weet jij alles van? - Nou, jij ook trouwens.

04:13 --> 04:15
Maar dat is een heel ander verhaal.

04:15 --> 04:21
De brief die ik ga voorlezen gaat dus over, dat zei ik in de Colt Open,

04:21 --> 04:24
een relatie met je sportleraar.

04:24 --> 04:29
Ik ben anderhalf jaar verliefd op mijn sportdocent.

04:29 --> 04:31
Anderhalf jaar is best lang.

04:31 --> 04:35
Tegelijkertijd ben ik redelijk gelukkig met mijn partner.

04:35 --> 04:38
Redelijk gelukkig. Sorry, je komt er meteen meteen.

04:38 --> 04:41
Redelijk is belangrijk in deze zin, volgens mij.

04:41 --> 04:44
En vormen we een gelukkig gezin met ons kind.

04:44 --> 04:46
O jee, er is ook een kind in het sportclub.

04:46 --> 04:49
Nou, dan weet je dat je de hele driehoek inmiddels aan de gang hebt.

04:49 --> 04:53
Ik probeer de docent uit mijn hoofd te zetten door afleiding te zoeken

04:53 --> 04:55
en met mijn verstand te praten.

04:55 --> 04:57
Wat?

04:57 --> 05:01
Maar de chemische fabriek in mijn lichaam overheerst.

05:01 --> 05:03
Zo? - Ja.

05:03 --> 05:05
Ze schijnt ergens ook een afvalbeeld te hebben liggen.

05:05 --> 05:10
Ik had gehoopt dat de verliefdheid nu wel een keer zou overgaan.

05:10 --> 05:14
Mijn partner weet hier niks van, maar hij heeft er eerder wel eens over gezegd

05:14 --> 05:17
open te staan voor een open relatie.

05:17 --> 05:22
Nu twijfel ik om mijn verliefdheid op te biechten aan beide.

05:22 --> 05:26
Enerzijds hoop ik dat de afwijzen een afwijzing te krijgen zodat ik het kan afsluiten.

05:26 --> 05:30
Mijn hormonen hopen anderzijds op een beantwoording.

05:30 --> 05:33
Ik heb het gevoel dat de aantrekkingskracht wederzijds is

05:33 --> 05:38
doordat hij mij veel aandacht geeft in de les en zijn ogen niet van mij af kan houden.

05:38 --> 05:43
Dit klinkt aan alle kanten alweer fout.

05:43 --> 05:49
Ik kan niet meer helder denken en mijn werk leidt eronder.

05:49 --> 05:51
Wat moet ik doen?

05:51 --> 05:53
Is haar werk ook met die sportleraar dan?

05:53 --> 05:57
Dat staat niet nader te noemen. De cv is niet meegeleverd.

05:57 --> 05:59
Dat zou handig zijn. Jezus, ja, ingewikkeld.

05:59 --> 06:01
Vooral ook omdat er een kind in het spel is.

06:01 --> 06:03
Dat maakt het altijd meteen een heel stuk...

06:03 --> 06:05
Kinderen maken per definitie alles ingewikkeld.

06:05 --> 06:08
Je moet er keiveel van weg blijven.

06:08 --> 06:12
Kijk op het moment dat het alleen tussen die drie mensen,

06:12 --> 06:16
die volwassenen zou zijn, zou het nog steeds een kut situatie zijn.

06:16 --> 06:20
Maar het zou wel een stuk overzichtelijker zijn dan wanneer er een kind in het spel is.

06:20 --> 06:24
Meneer A. wilde wel een open relatie.

06:24 --> 06:27
Ja, ik ga er even vanuit dat dit geschreven is door een vrouw.

06:27 --> 06:28
Oh ja, dat weten we ook helemaal niet.

06:28 --> 06:31
Maak ik er wel eventjes een beetje uit op.

06:31 --> 06:35
De sportdocent kan in ieder geval de ogen niet van het object afhouden.

06:35 --> 06:39
Maar ja, dat is toch bij iedere sportdocent zo.

06:39 --> 06:42
Of zij vult dat zelf in, dat kan natuurlijk ook.

06:42 --> 06:44
Ja, dat de wensdenker is.

06:44 --> 06:47
Ik heb een keer een relatie gehad met een dame.

06:47 --> 06:51
En die vond ook iemand op de sportschool leuk.

06:51 --> 06:52
Was dat deze dame?

06:52 --> 06:54
Nee, er was geen kind in het spel.

06:54 --> 06:55
Oh nee, er was geen kind.

06:55 --> 06:57
Tenminste, voor zover je weet.

06:57 --> 06:59
Maar wat heb je toen gedaan?

06:59 --> 07:01
Ja, ik weet dat eigenlijk niet zo heel erg goed meer.

07:01 --> 07:03
Ik maakte me er wel druk om.

07:03 --> 07:08
Ergens is het prettiger als je partner er iets over zegt.

07:08 --> 07:14
Dat je er rekening mee kan houden dat het niet in het gniep gebeurt.

07:14 --> 07:16
Dat je niet achteraf hoort anderhalf jaar al.

07:16 --> 07:18
Dat zit hier natuurlijk ook in.

07:18 --> 07:24
Ik vraag me wel af, hoe krijg je het in godsnaam voor elkaar om anderhalf jaar lang weke knieën van iemand te krijgen.

07:24 --> 07:26
En dat je er dan niks mee doet.

07:26 --> 07:29
Of je gaat naar een andere sportleraar.

07:29 --> 07:31
Of je doet iets met die.

07:31 --> 07:33
Ja, dan is de spanning maar uit de lucht.

07:33 --> 07:36
Als een sportleraar klinkt voor mij dan ook wel weer redelijk.

07:36 --> 07:38
Hij heeft natuurlijk gewoon een goed lichaam.

07:38 --> 07:40
Dat kan bijna niet anders bij een sportleraar.

07:40 --> 07:45
Dat dat dan is waar ze zich toe aangetrokken voelt.

07:45 --> 07:47
En natuurlijk het feit dat het verboden is.

07:47 --> 07:49
Dat is ook aantrekkelijk bedoel je eigenlijk te zeggen.

07:49 --> 07:54
Ja, dat heeft voor veel mensen denk ik toch ook wel een extra aantrekkingskracht.

07:54 --> 07:55
Dat het niet mag.

07:55 --> 08:00
Ja, want ze is redelijk gelukkig met haar partner.

08:00 --> 08:03
Dat is natuurlijk ook een belangrijke denk ik hierin.

08:03 --> 08:05
En je hebt een kind.

08:05 --> 08:08
Ergens ontstaat het toch in een relatie wat langer duurt.

08:08 --> 08:11
En laten we aannemen dat dit al wat langer duurt.

08:11 --> 08:12
Want ze zijn een gezin.

08:12 --> 08:13
Er is een kind in het spel.

08:13 --> 08:14
Dat soort dingen.

08:14 --> 08:16
Dus dit duurt al even.

08:16 --> 08:18
Minstens negen maanden zou je maar zeggen.

08:18 --> 08:25
Maar dan uiteindelijk wordt het allemaal wat minder spannend.

08:25 --> 08:29
En dan is er opeens iemand anders die heel grappig is.

08:29 --> 08:31
Of heel gespierd.

08:31 --> 08:33
Of weet ik veel wat er allemaal kan ontstaan.

08:33 --> 08:35
Maar iets wat je ergens tekort komt.

08:35 --> 08:36
Spanning bijvoorbeeld.

08:36 --> 08:42
Dat die aantrekkingskracht er uiteindelijk toch ergens is.

08:42 --> 08:46
Wat zou jij deze, vanuitgaande op de mevrouw, adviseren?

08:46 --> 08:52
De zin, hij zou openstaan voor een open relatie.

08:52 --> 08:56
Je kunt daar natuurlijk gebruik van maken.

08:56 --> 08:58
Dat kun je althans tenminste proberen.

08:58 --> 09:02
Ik weet niet of het de beste start is om te zeggen.

09:02 --> 09:07
Hey, nog eventjes over die open relatie waar je net ooit een keer iets over zei.

09:07 --> 09:09
Ik zou dat wel willen met Bert.

09:09 --> 09:10
Precies.

09:10 --> 09:12
En daarover gesproken.

09:12 --> 09:13
Ik ga nu naar hem toe.

09:13 --> 09:15
Dat is onpraktisch.

09:15 --> 09:17
Je moet er ook nog maar genoeg in meenemen.

09:17 --> 09:20
Want als er een open relatie is, dan mag hij ook.

09:20 --> 09:24
Partner, meneer A, mag dan ook buiten het woord nemen.

09:24 --> 09:26
En we weten niet of meneer B er voor openstaat.

09:26 --> 09:27
Dat denkt mevrouw.

09:27 --> 09:28
Precies.

09:28 --> 09:30
Dus voor je het weet, gooi je de kind met het badwater weg.

09:30 --> 09:31
Letterlijk.

09:32 --> 09:35
Niet doen trouwens, dat is geen advies.

09:35 --> 09:39
Precies, dit is geen advies van de briefrubriek.

09:39 --> 09:46
Dus ik denk dat dit uiteindelijk misgaat.

09:46 --> 09:50
Uiteindelijk, welke kant, je moet gewoon naar een andere sportschool.

09:50 --> 09:59
En als je dan uiteindelijk denkt, oké, er komt weer een keer iemand langs en ik voel weer voor iemand anders iets.

09:59 --> 10:04
Dan kun je altijd nog denken, nou misschien is die open relatie dan wel een goed idee.

10:04 --> 10:14
Maar om nu de relatie open te breken, om het zo maar te zeggen, voor die sportleraar, vind ik wel intens.

10:14 --> 10:19
Ja, sowieso, je gaat toch niet anderhalf jaar dan ook in die tijd.

10:19 --> 10:24
Wat ik net zei, of je doet het met hem, of je gaat op zoek naar een andere sportleraar om er vanaf te zijn.

10:24 --> 10:26
Precies, daar kun je een keer met elkaar de douche in, laadje nemen.

10:26 --> 10:28
Wat een serieuze brief uiteindelijk.

10:28 --> 10:31
Nou ja, het sluit aan op onze vorige onderwerp natuurlijk.

10:31 --> 10:33
Wat vindt Peterijs?

10:33 --> 10:41
Het antwoord van Beatrijs is vrij cynisch, sarcastisch.

10:41 --> 10:46
Het scenario voor deze situatie is voorspelbaar, schrijft Beatrijs.

10:46 --> 10:48
Beatrijs is niet onder de indruk.

10:48 --> 10:52
U biegt uw verliefdheid op, zowel aan uw man als uw sportleraar.

10:52 --> 10:55
Uw man wil niet kleingezig zijn en geeft u de vrije hand.

10:55 --> 11:00
De sportleraar reageert gevleid en een mooie affaire bloeit op.

11:00 --> 11:09
Uw man grijpt uw uithuizigheid aan om zelf ook eens om zich heen te kijken en een verwijzing naar het principe 'voort wat, hoort wat'.

11:09 --> 11:16
Na een tijdje raakte de sportleraar op u uitgekeken, er dienen zich andere willige leerlingen aan.

11:16 --> 11:22
Terwijl uw man zich zodanig verslingerd heeft aan een nieuwe vlam dat hij besluit om nu maar exclusief met haar verder te gaan.

11:22 --> 11:40
Een half jaar later staat u in een peperdure, armzalige huurflatje dat u hebt moeten betrekken de knuffels van uw kind in een rugzak te proppen voor een halfwekelijkse verhuizing naar uw ex met wie u een 50/50 co-ouderschapregeling heeft afgesproken.

11:40 --> 11:45
Diezelfde avond zult u een blik witte bonen in tomatensaus opwarmen voor maaltijd.

11:45 --> 11:54
Toegegeven, er zijn ook andere zonnigere scenario's denkbaar, maar spijtig genoeg is de kans op een afloop waarbij niemand gewond raakt betrekkelijk gering.

11:54 --> 12:00
De beste manier om uw problemen de nek om te draaien is om vanaf nu een andere sportschool te frequenteren.

12:00 --> 12:03
Ja, toch wel. Frequenteren zou ik ook doen.

12:03 --> 12:07
Frequenteren? Kun je leren.

12:07 --> 12:10
Nee, dit is ongeveer wat wij ook zeiden natuurlijk.

12:10 --> 12:15
Dit kan niet meer goed aflopen.

12:15 --> 12:21
Het antwoord begint natuurlijk een beetje van nou nou nou, maar uiteindelijk is het natuurlijk gewoon de boodschap.

12:21 --> 12:22
Doe het niet.

12:22 --> 12:24
Dit gaat niet goed aflopen.

12:24 --> 12:26
Als je een open relatie wil.

12:26 --> 12:28
Heel interessant concept trouwens.

12:28 --> 12:39
Zeker. Als je een open relatie wil, dan denk ik dat het het handigste is om dat te doen op het moment dat er niemand anders is waarvan je aan de snikkel zou willen werken.

12:39 --> 12:44
Of iets anders. Dat er nog niet iemand anders is waar je naartoe wil.

12:44 --> 12:50
Dat je dat vooraf afspreekt en daarna kunt kijken wanneer dat gebeurt en ontbelden welke voorwaarden of wat dan ook.

12:50 --> 12:56
Op het moment dat je het in gaat brengen omdat je zelf met iemand anders van beeld wil gaan.

12:56 --> 12:59
Volgens mij loopt dat mis.

12:59 --> 13:04
Maar als je ervaring hebt met open relaties en dat soort dingen en we zien het helemaal verkeerd.

13:04 --> 13:07
Dan denk ik nou nee ik heb dit een keer gedaan en het is fantastisch afgelopen.

13:07 --> 13:08
Laat het ons ook weten.

13:08 --> 13:11

13:11 --> 13:14
We zijn open voor je reacties ook als we het voorkomen mis hebben.

13:14 --> 13:16
Zeker, je mag ons altijd corrigeren.

13:16 --> 13:20
Juist als je het er niet mee eens bent want dan wordt het lekker interactive.

13:20 --> 13:22
Zullen we doorgaan naar mijn brief?

13:22 --> 13:23
Laten we dat doen.

13:23 --> 13:25
Debrievenrubriek, Debrievenrubriek.

13:25 --> 13:28
Ik heb een brief uit De Telegraaf.

13:28 --> 13:30
Oeh, mijn lievelings.

13:30 --> 13:34
Hier komt overigens geen antwoord op zoals Beatrice dat wel doet.

13:34 --> 13:38
Dit is een lezer, een meneer Mark van Klaveren uit Nijmegen.

13:38 --> 13:40
Hallo Mark van Klaveren uit Nijmegen.

13:40 --> 13:42
Ik hoop dat je luistert.

13:42 --> 13:46
Die een brief stuurt, ik denk een brief.

13:46 --> 13:50
Dat zal het onderwerp duidelijk maken dat deze meneer waarschijnlijk een brief heeft gestuurd.

13:50 --> 13:53
Echt een brief naar de krant nog.

13:53 --> 13:54
Ik denk het wel.

13:54 --> 13:56
Zijn er mensen die dat nog doen?

13:56 --> 14:01
Want hij reageert op een bericht over mogelijk misbruik van gezichtsherkenning bij digitaal bankieren.

14:01 --> 14:06
En de reactie is, ik gebruik nog steeds papieren, overschrijvingskaarten.

14:06 --> 14:08
O mijn god, overschrijvingskaarten?

14:08 --> 14:10
Ze bestaan kennelijk nog.

14:10 --> 14:12
Heet dat niet acceptgyro's?

14:12 --> 14:18
Deze meneer heeft het over overschrijving, ik heb al zo lang niks op papier gedaan qua bankieren dat ik niet weet hoe dat moet.

14:18 --> 14:23
Het is ook wel een krantenlezer dus ze weten dat het al richting fossiel gaat zo ongeveer.

14:23 --> 14:32
Waarschijnlijk wel en daarom denk ik ook dat hij een echte brief met postzegel naar de Telegraaf, Basisweg, ik weet niet welk nummer, in Amsterdam heeft gestuurd.

14:32 --> 14:34
Naast station Sloterdijk zit dat ergens.

14:34 --> 14:40
En hij zegt erbij, een gemakkelijke manier van bankieren en veilig en betrouwbaar.

14:40 --> 14:43
En dit kan nog steeds! Uitroepteken.

14:43 --> 14:46
Daar is hij op zijn minst blij mee.

14:46 --> 14:49
Het duurt iets langer voordat het geld is overgemaakt, maar dat is toch niet erg.

14:49 --> 14:52
Ik zou willen zeggen dat het wel zo is.

14:52 --> 15:03
Hij vraagt Schaaf, moeten we het normaal gaan vinden dat ons geld via banken digitaal ontvreemd kan worden door criminelen die ergens in het buitenland een bureaubaantje kunnen maken van diefstal?

15:03 --> 15:07
Kunnen buitenlandse criminelen misbruik maken van mijn papieren overschrijvingskaart hier?

15:07 --> 15:09
Lijkt me niet.

15:09 --> 15:11
Tenzij ze je handtekening namaken.

15:11 --> 15:19
We zeiden het punt. Ga je naar de bankschakel over op veilig papieren bankieren en laat digitaal op nee zetten.

15:19 --> 15:25
Dan mag het komende modern zijn, zou ik zeggen.

15:25 --> 15:34
Digitaal bankieren helpt je bank wellicht aan een vettere winst, maar het helpt jou als je geld steeds slimmer nieuwe wegen kan wegvloeien, helpt het jou dan ook?

15:34 --> 15:36
Vraagt Maak zich al.

15:36 --> 15:40
Ik vind dat hij ingewikkelde vragen opwerpt, zo al luisterend.

15:40 --> 15:48
Maar is het punt nu dat geld overmaken op papier veiliger is dan digitaal?

15:48 --> 15:50
Volgens Maak wel.

15:50 --> 15:59
Maar ben jij ooit geld kwijt? Je kunt in een verkeerd mailtje stappen, de goede vriend fraude ofzo.

15:59 --> 16:14
Ja ook, je hebt een aantal van die vormen. Je hebt criminelen die je opbellen en zeggen dat je je geld terug krijgt, maar dat je dan dus wel eerst via de bank moet inloggen of dat er per ongeluk teveel geld is afgeschreven en dat ze het aan je terug gaan geven.

16:14 --> 16:19
Je hebt appjes waarbij mensen zeggen, ik ben mijn telefoon kwijt, kun je wat geld overmaken?

16:19 --> 16:25
Maar zijn punt is dus dat bankieren op papier veiliger is.

16:25 --> 16:27
Is dat zo? Denk je dat dat zo is?

16:27 --> 16:36
Ik grapte net al tijdens het lezen van ze kunnen natuurlijk je handtekening namaken. Ik weet niet of het nou zo veel veiliger is.

16:36 --> 16:48
Wat hij schrijft is natuurlijk zo dat op het moment dat je niks digitaals doet en je krijgt een brief met hoi papa ik ben mijn telefoon kwijt, wil je alsjeblieft wat geld overmaken?

16:48 --> 16:58
Dat het wel iets meer moeite kost om op die manier je geld te laten ontfutselen.

16:58 --> 17:13
Die internetcriminelen of dit soort types die je geld afhandig maken, die maken natuurlijk gebruik van het feit dat het heel makkelijk is om in een appje een betaling te zetten of wat dan ook, of toegang te krijgen tot van alles.

17:13 --> 17:19
Zo'n mail waarin zegt de ING bank, wilt u even inloggen want we zijn wat gegevens van u kwijt.

17:19 --> 17:34
Dat is in beginsel natuurlijk makkelijker dan het met allerlei overschrijvingskaart en dat soort dingen en een leuke postkaart met groetjes uit Nijmegen en dat verzoek binnenkomt.

17:34 --> 17:46
Dus daar kan die man wel eens gelijk in hebben. Maar het vraagt wel meer oplettendheid als je digitaal zaken kunt doen.

17:46 --> 17:53
En dat is misschien, om er even van uit te gaan dat dit een wat oudere manier is, is dat misschien ingewikkelder om dat via de computer te doen.

17:53 --> 17:56
Maar het wil niet zeggen dat jij...

17:56 --> 18:11
Je hoort er ook veel over hè. Als je het nieuws uit de Telegraaf volgt, met name, je neemt de moeite om een brief te schrijven naar de Telegraaf en je leest de hele tijd over de goede vriend fraude en allemaal van dat soort dingen, oplichtingsmailtjes enzo.

18:11 --> 18:18
Dan kan ik me voorstellen dat je daar in je prehistorische zijn denkt "Ha, daar heb ik geen last van".

18:18 --> 18:22
Zie je mij eens gelijk hebben met mijn papieren over schrijvingskaarten.

18:22 --> 18:26
Waarvan ik dus voordat wij in deze brief begonnen niet wist dat dit woord bestond.

18:26 --> 18:34
Dus ja, een zekere superioriteit zal deze meneer wel gevoeld hebben ten opzichte van de moderniteit.

18:34 --> 18:36
Zou hij ook niet pinnen dan bijvoorbeeld?

18:36 --> 18:39
Ja, hoe kom je dan überhaupt aan je geld?

18:39 --> 18:43
Of hij haalt nog heel ouderwets één keer per week uit de betaalautomaat.

18:43 --> 18:45
Die kan ook geskimd worden.

18:45 --> 18:48
Ja, daar hoor je wel veel minder over de laatste tijd.

18:48 --> 18:52
Omdat de maatregelen daartegen denk ik beter werken, met die opzetstukjes enzo.

18:52 --> 18:53
Ja, dat soort dingen.

18:53 --> 18:55
Ik ben wel ooit geskimd trouwens.

18:55 --> 18:56
Oh ja?

18:56 --> 18:57
Ja, in de action.

18:57 --> 18:58
Wat? In de action?

18:58 --> 19:04
Ja, kennelijk had ik daar gepint. Op een gegeven moment was mijn pas geblokkeerd.

19:04 --> 19:08
En zei de bank, je pas zat bij de herlading die geskimd is.

19:08 --> 19:10
Dus er is mij geen geld afhandig gemaakt.

19:10 --> 19:11
Oké.

19:11 --> 19:14
Maar ze hadden wel mijn pas uit voorzorg geblokkeerd en een nieuwe opgestuurd.

19:14 --> 19:17
Want in de action stond een kassa met een lezer op.

19:17 --> 19:21
Ja, dus kennelijk de kassa bij de action hebben ze dus een skimapparaat.

19:21 --> 19:22
Wow.

19:22 --> 19:23
Of die hebben ze gevangen.

19:23 --> 19:25
Het is mij nooit helemaal duidelijk geworden hoe.

19:25 --> 19:26
Aha.

19:26 --> 19:29
Maar daar bleek ik dus te zijn geskimd.

19:29 --> 19:30
Wow.

19:30 --> 19:31
Gelukkig geen geld kwijtgeraakt.

19:31 --> 19:34
Ze hebben wel meteen action ondernomen.

19:34 --> 19:36
Ja, de bank heeft meteen.

19:36 --> 19:38
Jezus Christus, ik had hem niet eens door.

19:38 --> 19:41
De bank heeft er meteen action ondernomen, ja zeker.

19:41 --> 19:44
Ik vroeg me wel, ook naar aanleiding van deze brieven af.

19:44 --> 19:48
Zijn er dingen die jij nog analoog doet, waar mensen van opkijken?

19:48 --> 19:50
Jij leest nog een papierenkrant.

19:50 --> 19:51
Ja, dat is misschien wat.

19:51 --> 19:54
En, nou niet alleen dat, ik krijg ook nog drie tijdschriften thuis.

19:54 --> 19:55
Op papier?

19:55 --> 19:56
Vier, op papier.

19:56 --> 19:59
Jij houdt in je eentje de tijdschrift industrie.

19:59 --> 20:00
Ja, precies ja.

20:00 --> 20:05
Ja, is dat ouderwets dat je nog op papier, ja misschien ja.

20:05 --> 20:10
Maar ik weet niet, ik vind het gewoon lekker, zeker op zaterdag.

20:10 --> 20:15
Dan is het toch ergens een soort feestje dat je de krant van de mat haalt.

20:15 --> 20:17
Het is dan een mooie, goedgevulde krant.

20:17 --> 20:22
En dat je daar dan met een kopje koffie, desnoods in bed, gewoon lekker doorheen bladert.

20:22 --> 20:32
Als ik een zaterdag heb waarop ik die tijd heb, dan doe ik of dat, of ik luister vanaf deze week de brievenrubriek.

20:32 --> 20:34
Want wij verzijnen natuurlijk ook op zaterdagochtend.

20:34 --> 20:37
Dus wij kunnen ook onderdeel worden van je zaterdagochtendbrieven.

20:37 --> 20:39
Met een kopje koffie kun je naar ons luisteren.

20:39 --> 20:40
Precies.

20:40 --> 20:44
Ja, deze Koningsdag denk ik dat je vooral gewoon dronken in de trein zit misschien.

20:44 --> 20:46
Ook leuk om naar ons te luisteren.

20:46 --> 20:50
Zeker, en dan val je echt prima bij een slaap, denk ik.

20:50 --> 20:55
Maar dat is, zou dat het laatste, is dat ouderwets?

20:55 --> 20:56
Ik denk wel dat...

20:56 --> 20:59
Ik denk dat veel mensen nog wel de krant op papier hebben.

20:59 --> 21:01
Ik denk dat minder mensen tijdschriften hebben.

21:01 --> 21:06
Ja, of je hebt juist één tijdschrift of zo in de maat.

21:06 --> 21:08
Maar goed, je hebt ook blendelachtige constructies.

21:08 --> 21:12
Je krijgt een vrije Nederland thuis en kun je natuurlijk ook gewoon prima digitaal lezen.

21:12 --> 21:14
Maar schrijf je nog brieven naar mensen?

21:14 --> 21:15
Nee.

21:15 --> 21:17
Posteer je nog postkaarten?

21:17 --> 21:20
Ook heel weinig.

21:20 --> 21:23
Ik zou het wel leuk vinden om dat wat meer te gaan doen.

21:23 --> 21:30
Ik denk al een paar jaar, denk ik, met kerst wil ik wat kerstkaarten versturen.

21:30 --> 21:34
En dan ga ik het jaar daarvoor uitgebreid allerlei adressen verzamelen.

21:34 --> 21:36
Want die heb je natuurlijk helemaal niet.

21:36 --> 21:40
En dat vergeet ik dan gedurende het jaar.

21:40 --> 21:41
En dan is het dan weer kerst.

21:41 --> 21:42
Precies, dan is het alweer kerst.

21:42 --> 21:44
Kut, ik had dit moeten voorbereiden.

21:44 --> 21:47
Nou, dan doe ik het volgend jaar wel.

21:47 --> 21:49
En zo schuift het eigenlijk elke keer een soort van jaar op.

21:49 --> 21:55
En brieven schrijven ja, heel soms in liefdesconstructie of zo.

21:55 --> 21:57
Nog een echte liefdesbrief?

21:57 --> 21:58
Ja, zoiets.

21:58 --> 21:59
Met haartjes erop liggen?

21:59 --> 22:03
Met hartjes en gedichtjes enzo, parfum en rozenblaadjes.

22:03 --> 22:04
Maar serieus?

22:04 --> 22:05
Nee.

22:05 --> 22:08
Nou, ik denk wel dat het de laatste keer dat dat al de reden is geweest.

22:08 --> 22:11
Maar dat zal misschien meer een uitgaansbrief zijn geweest.

22:11 --> 22:13
Niet als van ga je mee uit vanavond.

22:13 --> 22:14
Uitmaken via een brief?

22:14 --> 22:16
Is dat eigenlijk minder echt dan een sms'je?

22:16 --> 22:18
Nee, niet uitmaken met een brief.

22:18 --> 22:21
Maar nadat het uitgegaan is nog een brief sturen ofzo.

22:21 --> 22:25
De rechtstreekse contact, dat je dat niet echt uitnodigt.

22:25 --> 22:32
Maar wel dat je nog een keer gewoon op schrift zet hoe een relatie is geweest.

22:32 --> 22:33
Of hoe je erop terugkijkt.

22:33 --> 22:35
Maar waarom zou je dat niet gewoon in de mail doen dan?

22:35 --> 22:39
Nou, omdat dan rechtstreekse reactie mogelijk is.

22:39 --> 22:45
En dan nodig je meer uit om wat meer na te denken over een reactie eventueel.

22:45 --> 22:48
Ja, ik doe het op mijn werk nog best wel veel.

22:48 --> 22:50
Ik ben journalist bij RTL Nieuws.

22:50 --> 22:54
En als ik mij in een onderwerp moet verdiepen, dan print ik gewoon echt nog dingen uit.

22:54 --> 22:58
Dan heb ik gewoon echt nog dingen die ik op papier heb en dat leest makkelijker.

22:58 --> 23:01
Als ik iemand interview via de telefoon, diep ik ook mee.

23:01 --> 23:04
En dan print ik daarna uit mijn aantekeningen.

23:04 --> 23:08
En dan ga ik er nog een keer met een arceerstift doorheen om nog eens wat highlights eruit.

23:08 --> 23:12
En op dat moment, als ik dan alles gelezen heb, heb ik het verhaal in mijn hoofd.

23:12 --> 23:14
En dan ga ik typen.

23:14 --> 23:16
Maar ik wil dat wel op papier.

23:16 --> 23:19
En mijn collega's kijken er inderdaad ook heel raar aan.

23:19 --> 23:22
Ja, want jij bent zo digitaal als het maar zijn kan.

23:22 --> 23:26
Op het moment dat ik hier zeg 'Alexa, evening', dan gaan de lampen gaan aan.

23:26 --> 23:27
Hij reageert nu niet.

23:27 --> 23:28
Hij reageert nu wel.

23:28 --> 23:29
Hee!

23:29 --> 23:30
Dat is niet...

23:30 --> 23:33
Maar ja, alles hier is zo ongeveer digitaal.

23:33 --> 23:37
Ik moet hier, sinds jouw badkamer verbouwd is, moet ik hier zelf het lichtknopje aan.

23:37 --> 23:38
Ja, dat was ook altijd...

23:38 --> 23:39
Heel ouderwets.

23:39 --> 23:41
Ik vraag me ook af, waarom duur je dat zo lang?

23:41 --> 23:42
Waar heb je dat gedigitaliseerd?

23:42 --> 23:44
Maar je gaat dus nog wel gewoon dingen...

23:44 --> 23:47
Ja, en mijn collega's hebben exact hetzelfde als wat jij nu vertelt.

23:47 --> 23:48
Die kijken mij dan ook aan.

23:48 --> 23:50
Maar jij doet alles digitaal.

23:50 --> 23:54
Maar op een of andere manier lange teksten van een scherm lezen vind ik gewoon niet prettig.

23:54 --> 23:57
Ik heb ook zo'n Kindle e-reader.

23:57 --> 23:59
Met e-inkjes dat dan.

23:59 --> 24:01
Dus dat leest als echt papier, zeg maar.

24:01 --> 24:02
Komt geen lift vanaf.

24:02 --> 24:05
Dat vind ik ook veel prettiger lezen dan op mijn iPad bijvoorbeeld.

24:05 --> 24:10
En bovendien, op mijn iPad ga ik drie andere dingen tegelijk doen als ik iets aan het doen ben.

24:10 --> 24:12
En dit is gewoon echt een apparaat...

24:12 --> 24:15
Ja, papier en de Kindle geeft eigenlijk maar één doel.

24:15 --> 24:16
Ja, die gaat nu lezen.

24:16 --> 24:18
Op dat moment kom je met allerlei dingen door.

24:18 --> 24:20
Misschien speelt dat ook wel een rol, hè?

24:20 --> 24:23
Dat ik dat te snel afgeleid ben en dat ik daarom dingen op papier...

24:23 --> 24:26
Maar daar ben ik heel ouderwets in nog.

24:26 --> 24:31
Wat zijn jouw dingen als luisteraar waar je heel erg ouderwets in bent?

24:31 --> 24:32
Laat het ons even weten.

24:32 --> 24:33
We zijn heel erg benieuwd.

24:33 --> 24:37
Herken je in het verhaal van Martin dat je bij papier denkt...

24:37 --> 24:39
Ja, doe maar even lekker niet.

24:39 --> 24:42
Of juist wel, doe maar heel graag papier.

24:42 --> 24:45
Krijg je ook een papieren krant thuis?

24:45 --> 24:47
Doe jij nog dingen met overschrijving?

24:47 --> 24:49
Hoe bankier jij inderdaad?

24:49 --> 24:52
Stuur even je pinpas en je pincode op.

24:52 --> 24:54
Het zou een hele goede website zijn.

24:54 --> 24:56
Hoebankierjij.nl

24:56 --> 25:01
En dat je dan met allerlei ervaringen met elkaar kunt delen over hoe fijn het is om...

25:01 --> 25:05
Welke bankapp heb jij? Is dat een fijne bankapp?

25:05 --> 25:07
Ik ga dat niet zeggen welke bank ik zit.

25:07 --> 25:10
Nee, maar heb jij een fijne bankapp? Want er zit ook wel verschil in toch?

25:10 --> 25:11
Ja, die van mij bevalt wel aardig.

25:11 --> 25:12
Gebruik je tikkie?

25:12 --> 25:13
Ja, heel veel.

25:13 --> 25:16
Ik heb vanochtend nog een tikkie naar mijn moeder betaald.

25:16 --> 25:17
O, ja?

25:17 --> 25:19
Maar jouw moeder heeft jou wel weer voorgeschoten.

25:19 --> 25:24
Wij zitten op dit moment, als je dit hoort...

25:24 --> 25:26
Want we hebben dit stiekem van tevoren opgenomen, niet zeggen.

25:26 --> 25:27
Dat is niet luisterend.

25:27 --> 25:29
Op dit moment zitten wij op een cruiseschip.

25:29 --> 25:33
En voor een excursie die we hadden geboekt, had mijn moeder betaald.

25:33 --> 25:35
En toen moest ik even de helft nog betalen.

25:35 --> 25:37
Maar dat deed je dus niet met een overschrijvingskaart?

25:37 --> 25:38
Nee, zeker niet.

25:38 --> 25:39
Dat ging gewoon met een tikkie.

25:39 --> 25:42
Maar zelfs mijn moeder heeft tegenwoordig ook gewoon een bankapp op haar telefoon.

25:42 --> 25:43
Dat heeft ze heel lang niet gehad.

25:43 --> 25:45
Maar nu vindt ze het toch eigen koekstof.

25:45 --> 25:46
Het is toch waanzinnig handig.

25:46 --> 25:47
Ja, het is ook heel handig.

25:47 --> 25:51
Maar nog eventjes als disclaimer aan het einde van dit onderwerp.

25:51 --> 25:57
Klik nooit zomaar op linkjes in je mail of in je WhatsApp.

25:57 --> 26:00
Behalve als ze in onze showload staan.

26:00 --> 26:02
Met betaalverzoekjes of inloggen.

26:02 --> 26:04
Dat doet een bank niet op die manier.

26:04 --> 26:06
Ik moet het even zeggen, want mijn zusje die werkt bij de politie.

26:06 --> 26:08
En die doet dit.

26:08 --> 26:10
Dit is haar vakgebied.

26:10 --> 26:12
Dus ik kan deze podcast niet afronden.

26:12 --> 26:16
Zonder dat ik je echt op het hart heb gedrukt.

26:16 --> 26:18
Doe het niet.

26:18 --> 26:20
En denk ook niet dat het je niet overkomt.

26:20 --> 26:22
Dat is het meest ding aan dit hele onderwerp.

26:22 --> 26:25
Je gaat je een soort van moreel superieur voelen.

26:25 --> 26:27
Over het feit dat het jou niet gaat gebeuren.

26:27 --> 26:29
Ik had dat ook.

26:29 --> 26:31
Totdat ik een smsje kreeg.

26:31 --> 26:34
Van de ABN AMRO.

26:34 --> 26:36
En achteraf denk ik.

26:36 --> 26:38
Jezus, heb je niet op zitten letten.

26:38 --> 26:40
Maar dat is precies wat er aan de hand is.

26:40 --> 26:41
Je zit even niet op te letten.

26:41 --> 26:44
Over dat mijn PIN-pas aan het verlopen was.

26:44 --> 26:48
Dat is een trucje wat ze vaker doet.

26:48 --> 26:49
Precies.

26:49 --> 26:50
Daar heb ik niet op gereageerd.

26:50 --> 26:54
Over een maand of twee maanden verloopt uw PIN-pas.

26:54 --> 26:55
U moet ingrijpen.

26:55 --> 26:57
Toen dacht ik ja, ja, ja.

26:57 --> 26:59
Maar het verneukeratieve was.

26:59 --> 27:01
Dat ik een week voor de verloopdatum.

27:01 --> 27:03
Volgens het eerste smsje.

27:03 --> 27:04
Weer een smsje kreeg.

27:04 --> 27:08
Met over een week verloopt uw pas.

27:08 --> 27:10
Vergeet niet om een nieuwe aan te vragen.

27:10 --> 27:12
Dat hebben ze wel slim gedaan.

27:12 --> 27:13
En toen dacht ik.

27:13 --> 27:14
Oh shit.

27:14 --> 27:15
Inderdaad.

27:15 --> 27:17
En het klopte ook qua termijn.

27:17 --> 27:19
Toen heb ik op een link geklikt.

27:19 --> 27:23
En toen was ik ergens halverwege met het invullen van het formuliertje.

27:23 --> 27:25
Waarop ik opeens dacht.

27:25 --> 27:28
Hé, maar ik heb een keer een PIN-pas opnieuw aangevraagd.

27:28 --> 27:30
En dat ging gewoon via de app.

27:30 --> 27:32
Hé, wat raar.

27:32 --> 27:34
En heb je toen op tijd weg geklikt?

27:34 --> 27:36
En toen heb ik op Twitter.

27:36 --> 27:38
Toen Twitter nog leuk was.

27:38 --> 27:40
En niet een rare nieuwe naam had.

27:40 --> 27:41
En een rare nieuwe baas.

27:41 --> 27:43
Heb ik een screenshot gestuurd.

27:43 --> 27:44
En gevraagd.

27:44 --> 27:46
Hé, zijn jullie dit?

27:46 --> 27:47
Klopt dit?

27:47 --> 27:48
En toen zeiden ze.

27:48 --> 27:49
Nee, dit zijn wij niet.

27:49 --> 27:51
Dit kunt u gewoon via de app inderdaad doen.

27:51 --> 27:53
Maar toen dacht ik.

27:53 --> 27:55
Toen was je net op tijd dus.

27:55 --> 27:56
Precies.

27:56 --> 27:58
Ik was bezig met het invullen van die invoerveldjes.

27:58 --> 27:59
En toen dacht ik.

27:59 --> 28:01
Hmm, wacht eens eventjes.

28:01 --> 28:06
Dus je doet snel alsof dit jou niet overkomt.

28:06 --> 28:08
En dat dit alleen maar domme mensen zijn.

28:08 --> 28:11
Maar dit zit af en toe echt waanzinnig geraffineerd in elkaar.

28:11 --> 28:13
Dus onderschat dat niet.

28:13 --> 28:16
En oordeel ook niet al te veel over mensen die dit is overkomen.

28:16 --> 28:17
Ik had het vorige week.

28:17 --> 28:19
Ik kreeg ineens van mijn werk een jaaropgave.

28:19 --> 28:20
Terwijl ik dacht.

28:20 --> 28:22
Hé, die hebben we toch al lang gehad.

28:22 --> 28:23
Voor 2023.

28:23 --> 28:25
En er zat een pdf bij.

28:25 --> 28:29
Ik krijg mijn loodstrookjes ook in de mail als pdf.

28:29 --> 28:31
En die pdf was meteen geopend.

28:31 --> 28:33
En ik kon zien dat mijn personeelsnummer er gewoon op stond.

28:33 --> 28:34
Really?

28:34 --> 28:36
Het was dus waarschijnlijk ook echt.

28:36 --> 28:37
O, zo.

28:37 --> 28:38
Maar ik had.

28:38 --> 28:39
Ik dacht ineens.

28:39 --> 28:40
Hé, wat gek.

28:40 --> 28:41
En toen keek ik.

28:41 --> 28:42
Het zag er allemaal aardig uit.

28:42 --> 28:44
En toen werkte ik een paar dagen dagen later met een collega.

28:44 --> 28:46
En die vertelde mij.

28:46 --> 28:47
Ja, ik vond het zo raar.

28:47 --> 28:49
We kregen een jaaropgave ineens.

28:49 --> 28:50
Die hadden we toch al gehad.

28:50 --> 28:52
En er stond een heel gek 06 nummer bij.

28:52 --> 28:54
0612345678 of zo.

28:54 --> 28:57
Het is waarschijnlijk gewoon een foutje geweest of zo.

28:57 --> 28:59
Maar hij was er wel op aangeslagen.

28:59 --> 29:00
En ik had zoiets van.

29:00 --> 29:01
O, het zal wel kloppen.

29:01 --> 29:03
Maar er is geen communicatie meer geweest uit het bedrijf.

29:03 --> 29:05
Nee, ik heb niks meer gehoord.

29:05 --> 29:06
Maar ik vond het wel grappig.

29:06 --> 29:10
Want het is een veel oudere collega dan dat ik ben.

29:10 --> 29:12
Ik was er niet op aangeslagen.

29:12 --> 29:13
En hij had meteen zoiets van.

29:13 --> 29:14
Ik vind dit maar raar.

29:14 --> 29:15
En klopt dit wel?

29:15 --> 29:16
Ja, ja.

29:16 --> 29:18
Waarschijnlijk klopt het dus wel.

29:18 --> 29:20
Dus het is niet dat ik voor gek gehouden ben.

29:20 --> 29:24
Maar het vond wel opvallend dat ik er dus minder op aangeslagen was dan hij.

29:24 --> 29:26
Terwijl ik er best op let over de dag.

29:26 --> 29:29
Zo makkelijk stap je er dus in.

29:29 --> 29:31
Zo makkelijk trap je erin.

29:31 --> 29:35
Tot zover de eerste aflevering van...

29:35 --> 29:36
Ja, we gaan serieus met het.

29:36 --> 29:37
Heel serieus.

29:37 --> 29:38
Volgende week moeten we even...

29:38 --> 29:41
Ja, we moeten meer grapjes maken inderdaad.

29:41 --> 29:42
Ten koste van mensen graag.

29:42 --> 29:44
Dat zijn we goed in.

29:44 --> 29:46
Ik hoop dat je het leuk vond.

29:46 --> 29:47
Ik ook.

29:47 --> 29:49
Laat het weten ook als je het niet leuk vond.

29:49 --> 29:50
Precies.

29:50 --> 29:51
Streep met ons in contact.

29:51 --> 29:54
We hebben de brievenrubriek hotline op 0620 15 15 29.

29:54 --> 29:56
0620 15 15 29.

29:56 --> 29:58
Daar kun je ons altijd op bereiken.

29:58 --> 30:00
En anders via [email protected].

30:00 --> 30:02
Heb je nou zelf een prangende kwestie?

30:02 --> 30:03
Stuur hem ons ook toe.

30:03 --> 30:06
Dan behandelen we hem misschien in een van de eerstkomende afleveringen.

30:06 --> 30:08
Volg ons ook op de gram.

30:08 --> 30:09
Dat kan.

30:09 --> 30:10
Via de brievenrubriek.

30:10 --> 30:17
- App de Brievenrubriek. - Of gewoon op het lookupje klikken en dan de Brievenrubriek intoetsen en dan opzoeken. Dan vind je ons ook. Hartstikke leuk.

30:17 --> 30:23
Wees er volgende week bij. We zijn er iedere zaterdagochtend zodat je lekker rustig met ons kunt wakker worden met een kopje koffie.

30:23 --> 30:28
En ga ouwe Niel. - Heerlijk. - Heerlijk. Tot volgende week.

30:29 --> 30:32
De Brievenrubriek.

30:33 --> 30:37
De Brievenrubriek.